Nyt koncept øger salget i Kvickly
Med et nyt succesfuldt koncept fik Kvickly flere kunder i butikken og øget salget i en særlig varegruppe.
Dagligvarekæden Kvickly ville gerne have lidt flere yngre kunder i deres butikker og sælge mere af den 'smartere' spiritus. Og det har en ny drinks-stander nu hjulpet dem med.
Her kan kunderne lave en søgning på den spiritus, de står med i hånden, og straks kommer der en masse forslag til drinks frem på skærmen.
- Vi ville gerne gøre noget nyt med vores spiritusafdeling i Kvickly og ændre image til noget mere smart, frem for kun at sælge tungere spiritus. Derfor lavede vi en test sidste år, hvor vi havde bartendere og drinksstandere ude i nogle butikker, fortæller sortimentschef hos Kvickly, Anette Christensen til detailfolk.dk.
Gode resultater
- Vi fik et rigtig positivt resultat og fik solgt væsentligt mere spiritus, derfor har vi nu placeret drinksstandere i cirka 30 Kvickly-butikker, der primært ligger i de store byer, siger hun og tilføjer, at Kvickly dog ikke ønsker at profilere sig på spiritussalg.
I øjeblikket rummer drinksstanderen cirka 300 opskrifter og giver desuden også guides til, hvordan man mikser visse drinks. Når kunderne har lavet en søgning, kan de printe en bon ud med de forskellige opskrifter og ingredienser på.
Mange varegrupper i spil
Hos NS Media, der står bag drinksstanderne, ser man stort potentiale i konceptet.
- Drinkstanderen giver rigtig mange muligheder. Hvis vi ser på den i et fremtidsperspektiv, så kan den bruges på mange andre varegrupper. Det kan for eksempel være, at man scanner en bøf, og så giver standeren et bud på, hvilke vine der vil passe til kødet, siger direktør hos NS Media Jens Eriksen til detailfolk.dk.
God til kundeundersøgelser
- Derudover kan man forestille sig, at man kan indgå aftaler med producenter, der kan få lov at stå som afsender på særlige produkter. Den kan også bruges til kundeundersøgelser og surveys. Det kunne for eksempel være, at spiritusproducenter kunne bruge data til at se, hvad kunderne søger på og køber, tilføjer han.
Hos Kvickly tror man ligeledes på, at drinksstanderen byder har gode fremtidsudsigter.
- Vi vil gerne inspirere vores kunder og det er et program der er under konstant udvikling, så det her er kun starten og vi tænker da over, hvad vi ellers kan bruge den til, siger Anette Christensen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter