Ny rapport - sådan skal supermarkeder konkurrere med Amazon
Vil man finde inspiration til fremtidens detailmarked, er USA et godt sted at se hen. Lige nu forbereder amerikanske supermarkeder sig på Amazon.
Det er et stykke tid siden, at Amazon har fortalt mere om deres strategi for, hvordan de vil udvikle supermarkedskæden WholeFoods, som giganten opkøbte sidste år. Ikke desto mindre regner de fleste med, at Amazon kommer til at spille en afgørende rolle på det marked også.
I en rapport udarbejdet af softwarevirksomheden Relex Solutions, fortæller direktører og mellemledere i den amerikanske supermarkedssektor, hvordan de har forberedt sig på presset fra Amazon.
Hele 71 procent har en netbutik tilknyttet deres forretning allerede. Her skal de dog være opmærksomme på, at de ikke nødvendigvis kan fortsætte deres nuværende strategi. 91 procent af virksomhederne i undersøgelsen fortæller, at de plukker en del af deres onlinebestillinger direkte fra butikken.
Det vil de sandsynligvis ikke kunne blive ved med, hvis volumen af online-ordrer stiger, mens der fortsat er store krav til, at kundeoplevelsen i selve butikken højnes. Det konkluderer rapporten blandt andet.
Stort spild ved convenience
Generelt er der begrænsede muligheder for vækst i branchen, men der er flere muligheder for at forbedre driftseffektiviteten.
Det kan man blandt andet gøre ved at sænke omkostningerne ved fersk madaffald. En omkostning, der har været stigende for mange, netop fordi convenience-markedet med friske varer og allerede tilberedte varer, også er et af de områder, der er i vækst.
- Undersøgelsens svar viser også, at implementeringen af prognosebaseret automatiseret butikspåfyldning er forbundet med lavere niveauer af spild, står der i rapporten.
Svarene fra deltagerne viser, at 20 procent endnu ikke er begyndt at implementere nogen form for genopfyldningsautomatisering i deres butikker, og kun 30 procent af virksomhederne har formået at gennemføre prognosebaseret automatiseret butikspåfyldning i vid udstrækning i de kategorier, de tilbyder.
De ville ellers kunne reducere deres spild med 10-30 procent ved at implementere prognosebaseret automatisk butikspåfyldning, vurderer Relex. Rapporten kan læses HER
LÆS OGSÅ: Amazon slår dørene op til første supermarked uden kasse
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter