Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Ny hjemmeside sætter fokus på psykisk arbejdsmiljø i detailbranchen

Foto: BAR Handel



Friday den 13 September 2013 kl. 07:51 af: Freja Thorbech

De detailansatte skal have det godt, når de går på arbejde. En ny hjemmeside skal hjælpe med at sætte fokus på det psykiske arbejdsmiljø rundt om i de danske butikker.

Med kampagnen ”Det du mærker” skal der sættes fokus på det psykiske arbejdsmiljø rundt om i de danske butikker.

Det er BAR Handel, der står bag kampagnen, der kan findes i sin fulde form på hjemmesiden detdumaerker.dk. BAR Handel er et samarbejde mellem arbejdsgivere og fagforbund, der har til formål at bistå detailbranchens virksomheder med information og vejledning om arbejdsmiljø.

Og netop det psykiske arbejdsmiljø er vigtigt for såvel ansatte, ledere og butikken som helhed.

- Psykisk arbejdsmiljø handler om, hvordan man har det på sin arbejdsplads. Man skal have det godt for at kunne gøre det godt, siger Anne-Marie Røge Krag, Arbejdsmiljøkonsulent i Dansk Erhverv, der også er en af de to partskonsulenter i BAR Handel.

Tager udgangspunkt i hverdagen

Selvom det psykiske arbejdsmiljø har så stor betydning for hverdagen, er det noget, der kan være svært at tale med hinanden om. Og det er netop her, at den nye hjemmeside kommer ind i billedet. Den indeholder film, kortlægningsværktøjer og gode råd, der kan bruges til møder eller undervisning i butikkerne, når det psykiske arbejdsmiljø skal sættes på dagsordenen.

Hos BAR Handel har man haft stor fokus på, at materialet skal være let at gå til.

- Vi har taget udgangspunkt i de detailhandlendes hverdag. De skal kunne se sig selv i det og relatere til det, siger Anne-Marie Røge Krag til detailfolk.dk.

På hjemmesiden kan man læse og se film om forskellige temaer, der alle relaterer sig til det psykiske arbejdsmiljø. Det drejer sig om blandt andet stress, konflikter med kunder eller kollega, mobning, indflydelse og butikstyveri.

Anne-Marie Røge Krag håber, at materialet kan være med til at sætte en dialog i gang ude i butikkerne.

- Det skal ikke være svært at tale om det psykiske arbejdsmiljø, og materialet er lavet, så det kan tages i brug med det samme, siger hun.

Hun forklarer, at man har sørget for at lave indhold målrettet både ledere og ansatte.

- Der er indhold specifikt henvendt til ledere og indhold til de ansatte. Man agerer jo forskelligt, alt efter hvilken rolle man har i butikken. Men indhold og budskabet er det samme, der skal ikke være langt fra det du mærker til muligheden for at handle, siger Anne-Marie Røge Krag.

LÆS OGSÅ: Ny kampagne sætter fokus på arbejdsmiljø i detailbranchen



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD