Ny hjemmeside sætter fokus på psykisk arbejdsmiljø i detailbranchen
De detailansatte skal have det godt, når de går på arbejde. En ny hjemmeside skal hjælpe med at sætte fokus på det psykiske arbejdsmiljø rundt om i de danske butikker.
Med kampagnen ”Det du mærker” skal der sættes fokus på det psykiske arbejdsmiljø rundt om i de danske butikker.
Det er BAR Handel, der står bag kampagnen, der kan findes i sin fulde form på hjemmesiden detdumaerker.dk. BAR Handel er et samarbejde mellem arbejdsgivere og fagforbund, der har til formål at bistå detailbranchens virksomheder med information og vejledning om arbejdsmiljø.
Og netop det psykiske arbejdsmiljø er vigtigt for såvel ansatte, ledere og butikken som helhed.
- Psykisk arbejdsmiljø handler om, hvordan man har det på sin arbejdsplads. Man skal have det godt for at kunne gøre det godt, siger Anne-Marie Røge Krag, Arbejdsmiljøkonsulent i Dansk Erhverv, der også er en af de to partskonsulenter i BAR Handel.
Tager udgangspunkt i hverdagen
Selvom det psykiske arbejdsmiljø har så stor betydning for hverdagen, er det noget, der kan være svært at tale med hinanden om. Og det er netop her, at den nye hjemmeside kommer ind i billedet. Den indeholder film, kortlægningsværktøjer og gode råd, der kan bruges til møder eller undervisning i butikkerne, når det psykiske arbejdsmiljø skal sættes på dagsordenen.
Hos BAR Handel har man haft stor fokus på, at materialet skal være let at gå til.
- Vi har taget udgangspunkt i de detailhandlendes hverdag. De skal kunne se sig selv i det og relatere til det, siger Anne-Marie Røge Krag til detailfolk.dk.
På hjemmesiden kan man læse og se film om forskellige temaer, der alle relaterer sig til det psykiske arbejdsmiljø. Det drejer sig om blandt andet stress, konflikter med kunder eller kollega, mobning, indflydelse og butikstyveri.
Anne-Marie Røge Krag håber, at materialet kan være med til at sætte en dialog i gang ude i butikkerne.
- Det skal ikke være svært at tale om det psykiske arbejdsmiljø, og materialet er lavet, så det kan tages i brug med det samme, siger hun.
Hun forklarer, at man har sørget for at lave indhold målrettet både ledere og ansatte.
- Der er indhold specifikt henvendt til ledere og indhold til de ansatte. Man agerer jo forskelligt, alt efter hvilken rolle man har i butikken. Men indhold og budskabet er det samme, der skal ikke være langt fra det du mærker til muligheden for at handle, siger Anne-Marie Røge Krag.
LÆS OGSÅ: Ny kampagne sætter fokus på arbejdsmiljø i detailbranchen
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter