Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Nu intensiveres kampen på outlet-markedet

Nu er der endnu et outlet center på vej til danskerne. Tiden vil vise, om det vil være mærkevarer som Armani, man kan købe i det nye center i Billund.
Foto: detailfolk.dk



Friday den 14 June 2013 kl. 10:26 af: Freja Thorbech

Endnu et dansk outlet center kan snart blive en realitet. Parken Sport & Entertainment vil bygge et nyt center ved Lalandia i Billund.

Nu ser det ud til, at tilbudshungrende danskere får endnu et sted, hvor de kan gøre et godt kup.

I hvert fald har Parken Sport & Entertainment (Parken) annonceret, at planerne om et nyt outlet center ved Billund er blevet godkendt. Det skal efter planen være et center med 60-80 butikker med kendte mærkevarer fordelt på 20.000 kvadratmeter, skriver Parken i en selskabsmeddelelse.

Outlet centret skal efter planen placeres øst for Lalandia i Billund, men om det bliver Lalandia, der skal opføre og drive det nye center afgøres først senere.

Placeringen i forbindelse med feriestedet er god, og kan betyde meget, hvis den udnyttes rigtigt, mener Maria Louise Engelbredt, der er Business Development Manager i Retail Institute Scandinavia.

- Det giver god mening, at man vil forsøge at udnytte den kundestrøm, der allerede kommer i Lalandia, det vil der være god synergi i, siger hun til detailfolk.dk.

Hun henviser til, at det især er familier, der kommer både i Lalandia og i det nærliggende Legoland.

- Som forbrugere er familierne dem, der ikke altid har flest penge mellem hænderne, så hvis de nemt kan komme til et sted og købe billige mærkevarer eller billigt tøj til børnene, vil de være glade, siger Maria Louise Engelbredt og henviser til, at tid er blevet et vigtigt parameter for den moderne forbruger.

- Jo nemmere det er, desto bedre er det, siger hun.

Ikke en direkte konkurrent til Holmstaden i Kolding

Derfor mener hun også, at det nye outlet center bør arbejde med forretningsmodeller, der går på tværs. Hun fremhæver, at Lalandia og Legoland allerede har lanceret en pakkeløsning, hvor man til en fordelagtig pris kan få adgang begge steder.

- På den måde kan man drive forbrugerne rundt, siger Maria Louise Engelbredt.

Hun mener derfor heller ikke, at det nye center vil blive en konkurrent til Holmstaden, som er den outlet bydel, man er ved at bygge i Kolding.

LÆS OGSÅ: Outletby i stor vækst frygter ikke nye konkurrenter

- I Kolding har man et stort opland. Centret der henvender sig til trekantsområdet og kan måske også trække nogle kunder fra Fyn, mens det i Billund henvender sig til dem, der i forvejen er på ferie i Lalandia eller Legoland, siger hun.

Heller ikke i Holmstaden er man bekymret for, at der er et nyt outlet på tegnebrættet i nærheden.

- Vi forholder os meget roligt, siger Søren Wissing fra Holmstaden til detailfolk.dk.

Han tror ikke, at det nye outlet vil tage kunder fra Holmstaden, men fremhæver, at det endnu ikke er klart, hvilken målgruppe, der sigtes efter i Billund. Han tror dog, at Parken kommer på andre tanker, når man har undersøgt markedsgrundlaget.

- Det er væsentligt med et stort opland, og Billund ligger langt fra et motorvejsnet, så det bliver en stor udfordring for dem, siger han.

Outlets er gode for detailhandlen

Der er flere outlet centre på tegnebrættet rundt om i Danmark. Eksempelvis er man også ved at bygge et stort outlet i forbindelse med storcentret City2 på den københavnske vestegn. Og det er noget, der passer danskerne godt, mener Maria Louise Engelbredt.

- Danskerne har altid været klar til outlets. Vi går ikke ad vejen for en god handel, siger hun.

Hun forklarer, at de nye outlets er væsentlig anderledes end de store lagerhaller med papkasser, man tidligere så skyde op rundt omkring.

- De nye outlets er mere konceptstyrede. Man prøver at skabe en identitet og en oplevelse for forbrugerne, siger hun og understreger, at man stadig vil se eksempler på små lagersalg, der kommer og går.

Hun tror ikke, at de mange outlets vil have en negativ betydning for den traditionelle detailhandel. Tværtimod.

- Jeg tror ikke nødvendigvis, at outlets vil hive salget andre steder fra. Jeg tror snarere, at det vil få forbrugerne til at forbruge mere, siger Maria Louise Engelbredt til detailfolk.dk.

LÆS OGSÅ: Outlets er kommet til Danmark for at blive



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD