Netto driver væksten i Dansk Supermarked
Mens Bilka og Føtex står stille, er det Netto der driver væksten for Dansk Supermarked, viser 2013 regnskabet.
På trods af en resultatmæssig fremgang i både omsætning og i særdeleshed indtjeningen, er der også udfordringer at spore i Dansk Supermarkeds netop fremlagte regnskab.
Omsætningen i 2013 steg til 56,857 milliarder kroner mod 55,6 milliarder kroner i 2012, og resultatet før finansielle poster (EBIT) steg til 2,401 milliarder kroner (1,7 milliarder kroner i 2012).
Tilfreds topchef
Dansk Supermarked fortsatte med at tage markedsandele i Danmark, Sverige og Polen, mens markedsandelen blev fastholdt i Tyskland, og Dansk Supermarkeds adm.direktør Per Bank udtrykker tilfredshed med 2013 resultatet:
- I Dansk Supermarked fastholder vi vores strategi om at blive den ledende retailer indenfor alle vores koncepter målt på kundetilfredshed, finansielle resultater og medarbejdertilfredshed. Vi forbliver fokuseret på at øge Nettos omsætning udenfor Danmark og på hele tiden at styrke vores evne til at opfylde vores kunders ønsker, siger han i en udtalelse.
Midtersegmentet og non-food har det svært
Mens Netto fremhæves som værende den bærende kraft i væksten i 2013, står både Bilka og Føtex i stampe grundet udfordringer i midtersegmentet. Det oplyser Dansk Supermarked i en kommentar til regnskabet.
Dansk Supermarked ser udviklingen på detailmarkedet i Danmark som værende præget af et fortsat skift mod øget handel i discountsegmentet. Dette på bekostning af supermarkederne i midtersegmentet.
I discountsegmentet har Dansk Supermarked tilsyneladende fortsat styr hvordan en succesfuld kæde skal drives, hvilket står i står kontrast til Coops problembarn, Fakta, der for nylig offentliggjorde, at kæden snart kommer ud med det ringeste resultat nogensinde.
LÆS OGSÅ: Fakta på vej med værste regnskab nogensinde
Derudover oplyser Dansk Supermarked, at også non-food har det vanskeligt grundet den øgede onlinehandel.
Flere initiativer skal skabe vækst
Fremtidens vækst skal blandet andet komme via franchisepartnerskaber i Danmark med succesfulde internationale brands, men også ved at igangsætte en række strategiske initiativer, oplyser selskabet.
Dansk Supermarked har nu syv Starbucks butikker i Danmark og har planer om at åbne flere butikker på strøgplaceringer i 2014.
Derudover bød 2013 også på et samarbejde med Carls Jr., hvor Dansk Supermarked er ene franchisetager og har åbnet de første to butikker.
De større strategiske initiativer på tværs af gruppen inkluderer udvikling og test af nye koncepter indenfor super og hypermarkedet segmentet, fortsat ekspansion af bilka.dk inklusiv en ny teknologiplatform, kategoristyring, fortsat investering i konkurrencedygtige priser, effektiv drift samt videreudvikling af medarbejderne igennem en opgradering af HR-funktionen.
- Vores mål er at udvikle os til en danskbaseret detailhandelsvirksomhed i international klasse. 2013 viser, at vi er godt på vej til at indfri dette. Vi er der ikke endnu, men vi vil fortsætte vores udvikling til gavn for vores kunder, medarbejdere og samfundet omkring os, siger Per Bank.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter