Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Netto driver væksten i Dansk Supermarked

Foto: detailfolk.dk



Friday den 28 February 2014 kl. 09:18 af: Dennis Clausager

Mens Bilka og Føtex står stille, er det Netto der driver væksten for Dansk Supermarked, viser 2013 regnskabet.

På trods af en resultatmæssig fremgang i både omsætning og i særdeleshed indtjeningen, er der også udfordringer at spore i Dansk Supermarkeds netop fremlagte regnskab.

Omsætningen i 2013 steg til 56,857 milliarder kroner mod 55,6 milliarder kroner i 2012, og resultatet før finansielle poster (EBIT) steg til 2,401 milliarder kroner (1,7 milliarder kroner i 2012).

Tilfreds topchef

Dansk Supermarked fortsatte med at tage markedsandele i Danmark, Sverige og Polen, mens markedsandelen blev fastholdt i Tyskland, og Dansk Supermarkeds adm.direktør Per Bank udtrykker tilfredshed med 2013 resultatet: 

- I Dansk Supermarked fastholder vi vores strategi om at blive den ledende retailer indenfor alle vores koncepter målt på kundetilfredshed, finansielle resultater og medarbejdertilfredshed. Vi forbliver fokuseret på at øge Nettos omsætning udenfor Danmark og på hele tiden at styrke vores evne til at opfylde vores kunders ønsker, siger han i en udtalelse.

Midtersegmentet og non-food har det svært

Mens Netto fremhæves som værende den bærende kraft i væksten i 2013, står både Bilka og Føtex i stampe grundet udfordringer i midtersegmentet. Det oplyser Dansk Supermarked i en kommentar til regnskabet.

Dansk Supermarked ser udviklingen på detailmarkedet i Danmark som værende præget af et fortsat skift mod øget handel i discountsegmentet. Dette på bekostning af supermarkederne i midtersegmentet.

I discountsegmentet har Dansk Supermarked tilsyneladende fortsat styr hvordan en succesfuld kæde skal drives, hvilket står i står kontrast til Coops problembarn, Fakta, der for nylig offentliggjorde, at kæden snart kommer ud med det ringeste resultat nogensinde.

LÆS OGSÅ: Fakta på vej med værste regnskab nogensinde

Derudover oplyser Dansk Supermarked, at også non-food har det vanskeligt grundet den øgede onlinehandel.

Flere initiativer skal skabe vækst

Fremtidens vækst skal blandet andet komme via franchisepartnerskaber i Danmark med succesfulde internationale brands, men også ved at igangsætte en række strategiske initiativer, oplyser selskabet.

Dansk Supermarked har nu syv Starbucks butikker i Danmark og har planer om at åbne flere butikker på strøgplaceringer i 2014.

Derudover bød 2013 også på et samarbejde med Carls Jr., hvor Dansk Supermarked er ene franchisetager og har åbnet de første to butikker.

De større strategiske initiativer på tværs af gruppen inkluderer udvikling og test af nye koncepter indenfor super og hypermarkedet segmentet, fortsat ekspansion af bilka.dk inklusiv en ny teknologiplatform, kategoristyring, fortsat investering i konkurrencedygtige priser, effektiv drift samt videreudvikling af medarbejderne igennem en opgradering af HR-funktionen.

- Vores mål er at udvikle os til en danskbaseret detailhandelsvirksomhed i international klasse. 2013 viser, at vi er godt på vej til at indfri dette. Vi er der ikke endnu, men vi vil fortsætte vores udvikling til gavn for vores kunder, medarbejdere og samfundet omkring os, siger Per Bank. 

LÆS OGSÅ: Strategisk toplederskifte i Dansk Supermarked



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD