Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Netbutikker justerer priserne efter den enkelte kunde

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 9 December 2014 kl. 08:42 - Kilde: Poiltiken

Ved hjælp af data kan netbutikker variere priserne, alt efter hvilken kunde der handler i butikken.

Nogle netbutikker ved så meget om deres kunder, at de ændrer prisen på varerne alt efter, hvor meget kunden er villig til at betale.

Det skriver Politiken.

Det svarer til, at fysiske butikker oplyser forskellige priser på samme vare til to kunder, der står ved siden af hinanden i køen.

Komplekse algoritmer kan ud fra kundernes tidligere søgninger på nettet vurderer, hvad prisen bør ligge på. Har kunden for eksempel søgt på luksussider, ryger prisen i vejret.

- Det afliver myten om, at der er så mange data derude, at ingen kan vide noget om dig. Tværtimod er du 100 procent unik. For den enkelte forbruger er det fuldstændig uigennemskueligt, om det rammer positivt eller negativt, og det er et problem, siger Anette Høyrup, seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk, til Politiken.

En undersøgelse fra det polytekniske universitet i Barcelona afslørede tidligere i år, at nogle netbutikker bruger de såkaldte cookies til at variere priserne med op til 50 procent.

LÆS OGSÅ: FDIH: I 2020 ligger halvdelen af detailhandlen på nettet

Læs hele artiklen på Poiltiken


Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD