Netbutikker justerer priserne efter den enkelte kunde
Ved hjælp af data kan netbutikker variere priserne, alt efter hvilken kunde der handler i butikken.
Nogle netbutikker ved så meget om deres kunder, at de ændrer prisen på varerne alt efter, hvor meget kunden er villig til at betale.
Det skriver Politiken.
Det svarer til, at fysiske butikker oplyser forskellige priser på samme vare til to kunder, der står ved siden af hinanden i køen.
Komplekse algoritmer kan ud fra kundernes tidligere søgninger på nettet vurderer, hvad prisen bør ligge på. Har kunden for eksempel søgt på luksussider, ryger prisen i vejret.
- Det afliver myten om, at der er så mange data derude, at ingen kan vide noget om dig. Tværtimod er du 100 procent unik. For den enkelte forbruger er det fuldstændig uigennemskueligt, om det rammer positivt eller negativt, og det er et problem, siger Anette Høyrup, seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk, til Politiken.
En undersøgelse fra det polytekniske universitet i Barcelona afslørede tidligere i år, at nogle netbutikker bruger de såkaldte cookies til at variere priserne med op til 50 procent.
LÆS OGSÅ: FDIH: I 2020 ligger halvdelen af detailhandlen på nettet
Læs hele artiklen på PoiltikenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter