Modebrand slår tilbage efter økonomisk lussing
Efter første del af coronakrisen stod en af Holch Povlsens tøjkæder med et sjældent underskud. Men det var nok en engangsforestilling.
I foråret 2020 sendte coronakrisen en syngende lussing afsted mod tøjmærket Vila, som fik bundlinjen til blusse op i gloende rød.
At Vila taber penge hører til sjældenhederne. De tre foregående regnskaber bød eksempelvis alle på trecifrede millionoverskud, så det var noget at rette op på for tøjmærket, som har været en del af Bestseller siden 1994.
Men i det seneste årsregnskab, som netop er offentliggjort, lykkes Vila med at slå igen. Overskuddet lyder på 118 millioner kroner efter skat, mens omsætningen stiger til lige i underkanten af en milliard.
- Årets resultat er på linje med de forventninger, som blev lagt frem i den forrige årsrapport. Det har krævet en ekstraordinær indsats, fremgår det af en kortfattet ledelsesberetning.
Vila råder over 14 danske butikker og er desuden tilstede på en række europæiske markeder.
I de seneste to måneder har tøjmærket åbnet fire butikker - den seneste i shoppingcentret City2. Det er ifølge et LinkedIn-opslag fra chefen for Vila, Simon Khong Harbjerg, en stærk indikation på virksomhedens fremgang.
En digital vej gennem krisen
Gennem anden del af coronakrisen, som var præget af nedlukninger på flere markeder, har Vila haft held med at satse på digitale salgskanaler.
Eksempelvis har alle de danske butikker fået hver deres netbutik, skriver Finans.
- Der er brug for at gå nye veje i et svært marked. Salg via sociale medier virker for os, og her kan vi lave en fælles platform, som er bundet op på butikkerne og deres varer på hylderne frem for et centralt lager. I januar har vi trods tvangslukkede butikker på den måde sikret et godt salg. Nu skal vi udnytte det fulde potentiale i det, som vi har bygget op, sagde Simon Khong Harbjerg til Finans i januar.
Ledelsen i Vila forventer at kunne fremvise vækst i det kommende årsregnskab, fremgår det af årsrapporten.
- Det vil kræve en ekstraordinær indsats. Især på baggrund af den skiftende adfærd hos forbrugerne, som skaber en ny virkelig for detail og netsalg, skriver ledelsen.
LÆS OGSÅ: En overrasket Holch Povlsen står med et historisk resultat i Bestseller
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Holch Povlsens tidligere problembarn lukker alle butikker
En overrasket Holch Povlsen står med et historisk resultat i Bestseller
Bestseller bruger 300 influencere i stor lancering af nyt brand
Bestseller investerer i tre selskaber: - Forandring er nødvendig
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter