Modebranchen slår rekord i omsætning: Men store udfordringer lurer
FAKTA
Danske beklædningsbranche, 2016-2018.
Salg i DK (mio. DKK)
2018: 15.947
2017: 15.938
2016: 15.597
Eksport (mio. DKK)
2018: 31.021
2017: 29.160
2016: 27.424
Samlet omsætning (mio. DKK)
2018: 46.968
2017: 45.098
2016: 43.021
Kilde: Dansk Mode & Textil
Ser man udelukkende på tallene, så var 2018 det bedste år nogensinde for den danske modebranche.
Mens modeller, instagrammere og forretningsfolk pisker rundt til Copenhagen Fashion Week, som startede tirsdag, så kan branchen som helhed glæde sig over at være større end nogensinde.
De danske modevirksomheder solgte i 2018 tøj for 47 milliarder kroner - en stigning på fire procent i forhold til 2017 - viser Dansk Mode & Textils halvårlige statusanalyse.
Endnu en gang holdet salget i herhjemme niveau, mens eksporten er den helt store vækstmotor. Salget til udlandet steg således med seks procent til 31 milliarder kroner.
Tallene tegner dog ikke et helt retvisende billede. Den danske modebranche står midt i en brydningstid, hvor ændringer i forbrugernes vaner giver flere store udfordringer, lyder vurderingen fra Dansk Mode & Textil.
Svært for butikker
Et af de mest tydelige udfordringer står detailhandlen med.
Forbrugerne foretrækker i stigende grad at købe deres tøj på nettet, og det har været med til at lægge et stort pres på de fysiske butikker.
- Vi har spurgt vores medlemmer om de største udfordringer for deres forretning, og her er der stadig rigtig mange, der peger på den pressede detailhandel og udfordringerne med at skabe vækst i de digitale salgskanaler som det, der fylder mest, siger Michael Hillmose i en pressemeddelelse. Han er analyseansvarlig i Dansk Mode & Textil.
Ifølge den halvårlige statusanalyse er det de digitale kanaler - særligt hos de store tredjepartsnetbutikker - at væksten lige nu skabes. De fysiske butikker aftager ikke flere varer.
Mere bæredygtighed
En anden stor udfordring er bæredygtighed. Det har i en årrække været et tema i branchen, men omstillingen sker ikke hurtigt nok, mener Thomas Klausen, administrerende direktør i Dansk Mode & Textil.
- Vi er i samarbejde nødt til at få sat yderligere fart i udviklingen, når det kommer til innovative materialer, omfavnelse af verdensmål og internationale standarder og finde nye forretningsmodeller, som ændrer måden, vi forbruger tøj på, siger han.
Sker det ikke, så er der en reel risiko for, at branchen kører sig selv ud over afgrunden, som direktøren formulerer det.
- Vi ser naturligvis gerne, at den danske modebranche fortsætter sin vækst, men det skal ganske enkelt foregå på en bæredygtig måde, der ikke ødelægger hverken kloden eller de mennesker, der laver tøjet, siger Thomas Klausen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter