Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Brugen af sociale medier i en detailvirksomhed med flere lokationer"

- Thomas Bogh, Bonzer
Læs bloggen her

Modebranchen slår rekord i omsætning: Men store udfordringer lurer

Foto: Colourbox



FAKTA

Danske beklædningsbranche, 2016-2018. 

Salg i DK (mio. DKK)
2018: 15.947
2017: 15.938
2016: 15.597

Eksport (mio. DKK)
2018: 31.021
2017: 29.160
2016: 27.424

Samlet omsætning (mio. DKK)
2018: 46.968
2017: 45.098
2016: 43.021

Kilde: Dansk Mode & Textil

Onsdag den 7 august 2019 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen - 0

Ser man udelukkende på tallene, så var 2018 det bedste år nogensinde for den danske modebranche.

Mens modeller, instagrammere og forretningsfolk pisker rundt til Copenhagen Fashion Week, som startede tirsdag, så kan branchen som helhed glæde sig over at være større end nogensinde.

De danske modevirksomheder solgte i 2018 tøj for 47 milliarder kroner - en stigning på fire procent i forhold til 2017 - viser Dansk Mode & Textils halvårlige statusanalyse.

Endnu en gang holdet salget i herhjemme niveau, mens eksporten er den helt store vækstmotor. Salget til udlandet steg således med seks procent til 31 milliarder kroner.

Tallene tegner dog ikke et helt retvisende billede. Den danske modebranche står midt i en brydningstid, hvor ændringer i forbrugernes vaner giver flere store udfordringer, lyder vurderingen fra Dansk Mode & Textil.

Svært for butikker

Et af de mest tydelige udfordringer står detailhandlen med.

Forbrugerne foretrækker i stigende grad at købe deres tøj på nettet, og det har været med til at lægge et stort pres på de fysiske butikker.

- Vi har spurgt vores medlemmer om de største udfordringer for deres forretning, og her er der stadig rigtig mange, der peger på den pressede detailhandel og udfordringerne med at skabe vækst i de digitale salgskanaler som det, der fylder mest, siger Michael Hillmose i en pressemeddelelse. Han er analyseansvarlig i Dansk Mode & Textil.

Ifølge den halvårlige statusanalyse er det de digitale kanaler - særligt hos de store tredjepartsnetbutikker - at væksten lige nu skabes. De fysiske butikker aftager ikke flere varer.

Mere bæredygtighed

En anden stor udfordring er bæredygtighed. Det har i en årrække været et tema i branchen, men omstillingen sker ikke hurtigt nok, mener Thomas Klausen, administrerende direktør i Dansk Mode & Textil.

- Vi er i samarbejde nødt til at få sat yderligere fart i udviklingen, når det kommer til innovative materialer, omfavnelse af verdensmål og internationale standarder og finde nye forretningsmodeller, som ændrer måden, vi forbruger tøj på, siger han.

Sker det ikke, så er der en reel risiko for, at branchen kører sig selv ud over afgrunden, som direktøren formulerer det.

- Vi ser naturligvis gerne, at den danske modebranche fortsætter sin vækst, men det skal ganske enkelt foregå på en bæredygtig måde, der ikke ødelægger hverken kloden eller de mennesker, der laver tøjet, siger Thomas Klausen.

 

LÆS OGSÅ: Presset modekoncern får ny ejer



Flere detailnyheder Gå til forsiden

Kommentér denne artikel. (Du kan blive den første)



Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:



Kommentarer

Skriv kommentar med profil

> Log ind her, eller opret profil her


Skriv kommentar uden profil

> Vi benytter Google antispam løsning for din sikkerhed

Navn
E-mail (Vises ikke)
Husk den gode tone :-)






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD