Modebosser taler nu om blodig massakre og kvælning
To af de største profiler i modebranchen herhjemme tæver løs på alarmklokkerne. Situationen spidser til for tøjbutikkerne.
De hårde restriktioner, som regeringen har sat i værk for at begrænse smitten af coronavirus, går ekstra meget ud over tøjbutikkerne.
Ifølge to topchefer er situationen efterhånden så alvorlig, at de taler om kvælning og risiko for en blodig massakre.
- Lige om lidt er der ikke mange, der vil købe jule- og vintervarer. De vil have nyt tøj til foråret. Så vores kunder – butikkerne – bliver kvalt lige nu, siger Jens Poulsen til Børsen. Han er adm. direktør og hovedaktionær i modekoncernen DK Company.
Den første del af coronakrisen har Jens Poulsen kaldt en “en gave pakket ind i grimt papir,” Men nu er det ikke sjovt længere.
- Vi kan se, at forfaldne betalinger ikke kommer ind. Butikkerne har ingen likviditet og er afhængige af kreditter. Kender regeringen en bank, der vil tage en palle tøj eller to som afdrag på lån, vil vi gerne vide det, så vi kan fortælle vores kunder det, siger Jens Poulsen videre til avisen.
En blodig massakre
En anden af branchens velkendte profiler, Finn Poulsen, som står i spidsen for omkring 800 butikker i Only-kæden, taler også med store bogstaver.
I en kronik i Jyllands-Posten fremhæver han, at nedlukningen rammer modebranchen ekstra hårdt, fordi sæsonerne skifter. Julekjoler og vintertøj er svære at sælge i juni.
- En blodig massakre – specielt for de danske modebutikker. Det bliver utvivlsomt konsekvensen af den fortsatte politisk besluttede nedlukning af landets detailhandel, skriver Finn Poulsen i sin kronik og fortsætter:
- Hvis ikke vi får en konkret plan for en ansvarlig og effektiv genåbning, i takt med at smittetallene herhjemme lige nu falder kraftigt, så bliver modebranchen den næste minkskandale i Danmark.
Salget falder
Da Danmarks Statistik kunne gøre status over det samlede detailsalg for december, var det med styrtdykkende tal inden for kategorien beklædning.
Salget af tøj og sko faldt med 28,4 procent i forhold til november, hvor butikkerne havde åbent som normalt. Samtidig viste opgørelsen, at supermarkederne omsatte for mere i netop den kategori.
- Mens den samlede detailhandel gik betydeligt tilbage i december, viser stregkodedata, der også anvendes i produktionen af forbrugerprisindeksene, at de største supermarkedskæder havde en høj omsætning efter nedlukningen af store dele af den øvrige detailhandel, skriver Danmarks Statistik i en kommentar til opgørelsen.
- Supermarkedernes omsætning i ugerne 52 og 53 var således markant højere end i de samme uger i 2019.
LÆS OGSÅ: Hårde odds: Tøjbutikker tjener færre penge for hver medarbejder
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Modegigant med Holch Povlsen ombord opkøber kendte brands
Svensk modegigant er coronaramt: Overskuddet styrtdykker
Forlænget nedlukning kan være dødsstødet for mange tøjbutikker
Søskendepar taber på kendte tøjkæder: - Længden af krisen er uvis
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter