Måling tyder på afmatning hos netbutikkerne efter storslået jubelår
Lige i øjeblikket er euforien i den danske nethandel sat på pause, viser en frisk kvartalsmåling. Men troen på fremtiden er stadig intakt.
Hvert kvartal tager prissammenligningstjenesten PriceRunner temperaturen på den danske nethandel.
Denne gang viser målingen en tydelig afmatning i forhold til den vilde periode, som startede i foråret 2020 med coronavirussens ankomst.
Faktisk er indekstallet på 60,3 det laveste resultatet siden PriceRunner præsenterede det første E-handelsindex i 2018 - ikke at forveksle med den undersøgelse, som Dansk Erhverv står bag.
Tidligere har indekstallet været oppe på omkring 75.
Mange netbutikker oplever at stå i en udfordrende situation, hvor sommersalget ikke har levet op til forventningerne, mens mange lider under svigtende kundetrafik.
- E-handlerne lagde stærkt ud i Q1 med positiv tiltro til endnu et jubelår, siger Katrine Barslev, forbrugeranalytiker hos PriceRunner.
- Det har stadig været et godt år, men det er utroligt svært at måle succesen op imod 2020, som på alle måder var et fantastisk år for digital handel. Markedet eksploderede, og nu er branchen ved at finde et nyt, og mere normalt leje, siger hun.
FAKTA: PRICERUNNERS E-HANDELSINDEX
Undersøgelsen er udført af PriceRunner i samarbejde med YouGov.
Indexet er baseret på data fra en kvartalsvis online undersøgelse foretaget af YouGov blandt udvalgte onlinebutikker på PriceRunner.
E-handlerne har svaret på tre spørgsmål, som bliver regnet om til et indekstal.
- Tendensen: Hvordan bedømmes udviklingen i onlinesalget i seneste kvartal i forhold til forrige kvartal?
- Øjebliksbillede: Hvordan oplever onlinebutikkerne e-handelen i dag?
- Fremtidig tendens: En vurdering af, hvordan onlinesalget vil udvikle sig i løbet af de næste 12 måneder.
Tro på fremtiden
Selvom euforien i dansk nethandel er dampet en smule af, så har virksomhederne optimismen i behold.
- Det er værd at bide mærke i, at e-handlernes tro på fremtiden stadig er intakt, og den positive trend fortsætter opad, siger Katrin Barslev og fortsætter:
- Danskerne er rykket online, og den udvikling vil fortsætte, så vi ser et bredt udsnit af danskerne, som forenkler deres liv ved at handle online.
En hovedpine for e-handelsbranchen er problemet med levering af varer i tide og den globale mangel på elektroniske komponenter og mikrochips. Det påvirker især elektronik og en del af sortimentet inden for legetøj, hårde hvidevarer og køkkenudstyr.
LÆS OGSÅ: Forbrugere om nethandel: En fordel trumfer pris og stort udvalg
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter