Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Millionunderskud hos designikon

Foto: detailfolk.dk



Friday den 16 August 2013 kl. 10:42 af: Freja Thorbech

Et dansk designikon måtte i dag præsentere et skuffende regnskab for sidste regnskabsår.

Der er ingen grund til at klappe alt for meget i hænderne i Struer i disse dage.

Den danske designvirksomhed B&O, der har til hus i den jyske by, har netop fremlagt et årsregnskab for det sidste år, der giver anledning til alt andet end begejstring.

B&O præsenterer i regnskabsåret 2012/13 et underskud på 212 millioner kroner før skat, mod et overskud på 104 millioner kroner året før

Meget bedre ser det ikke ud med omsætningen, der faldt med seks procent til 2,8 milliarder kroner.

Især det seneste kvartal har trukket godt ned. Her havde designgiganten en omsætningsnedgang på 14,6 procent sammenlignet med året før.

Vil have færre, men mere effektive butikker

Det er blandt andet beslutningen om at fokusere på færre, men mere produktive butikker, der har kostet den danske virksomhed omsætning.

Virksomheden vil lukke 125 butikker inden for de næste 12-18 måneder, og man har allerede drejet nøglen om hos 80 i løbet af året 2012/13. Det har kostet 130 millioner kroner i omsætning, vurderer B&O i regnskabet.

Samtidig har det danske ikon også overtaget aktiviteter fra masterdealere i Kina og Brasilien, noget der skønnes at have påvirket omsætningen negativt med 100 millioner kroner.

- Disse handlinger har en kortsigtet negativ effekt på toplinjen, men er rigtige for koncernen på den lange bane, skriver bestyrelsesformand Ole Andersen og CEO Tue Mantoni i et brev til aktionærerne.

I regnskabet fremhæver B&O sit nye butiksdesign, som blev afsløret ved åbningen af en ny butik i København i april.

- Det nye butiksdesign fokuserer på at fremhæve Bang &  olufsens unikke evner inden for akustik, design og håndværk og er designet med henblik på at skabe en virkelig magisk shopping-oplevelse for Bang & Olufsens kunder, skriver virksomheden i regnskabet.

LÆS OGSÅ: B&O indvier nyt butikskoncept

Næste års opgaver

Det er især i Europa, at B&O har haft det svært på grund af de udfordrende markedsforhold, der har påvirket privatforbruget. Og det er da også her, at en af de to overordnede hovedopgaver for B&O ligger i det næste regnskabsår, slog CEO Tue Mantoni fast på en webcast-præsentation af regnskabet.

Her skal B&O fortsætte med at hjælpe butikkerne med at blive endnu stærkere, sagde han. Samtidig er den anden hovedopgave at fortsætte med at sikre den platform for vækst, der er skabt uden for Europa. Det skal ske ved at sikre de rigtige produkter, at optimere produktionen og ved at skabe en øget brand bevidsthed, sagde direktøren i sin præsentation.

LÆS OGSÅ: Elektronikforhandler trodser B&O-krise



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD