Millionunderskud hos designikon
Et dansk designikon måtte i dag præsentere et skuffende regnskab for sidste regnskabsår.
Der er ingen grund til at klappe alt for meget i hænderne i Struer i disse dage.
Den danske designvirksomhed B&O, der har til hus i den jyske by, har netop fremlagt et årsregnskab for det sidste år, der giver anledning til alt andet end begejstring.
B&O præsenterer i regnskabsåret 2012/13 et underskud på 212 millioner kroner før skat, mod et overskud på 104 millioner kroner året før
Meget bedre ser det ikke ud med omsætningen, der faldt med seks procent til 2,8 milliarder kroner.
Især det seneste kvartal har trukket godt ned. Her havde designgiganten en omsætningsnedgang på 14,6 procent sammenlignet med året før.
Vil have færre, men mere effektive butikker
Det er blandt andet beslutningen om at fokusere på færre, men mere produktive butikker, der har kostet den danske virksomhed omsætning.
Virksomheden vil lukke 125 butikker inden for de næste 12-18 måneder, og man har allerede drejet nøglen om hos 80 i løbet af året 2012/13. Det har kostet 130 millioner kroner i omsætning, vurderer B&O i regnskabet.
Samtidig har det danske ikon også overtaget aktiviteter fra masterdealere i Kina og Brasilien, noget der skønnes at have påvirket omsætningen negativt med 100 millioner kroner.
- Disse handlinger har en kortsigtet negativ effekt på toplinjen, men er rigtige for koncernen på den lange bane, skriver bestyrelsesformand Ole Andersen og CEO Tue Mantoni i et brev til aktionærerne.
I regnskabet fremhæver B&O sit nye butiksdesign, som blev afsløret ved åbningen af en ny butik i København i april.
- Det nye butiksdesign fokuserer på at fremhæve Bang & olufsens unikke evner inden for akustik, design og håndværk og er designet med henblik på at skabe en virkelig magisk shopping-oplevelse for Bang & Olufsens kunder, skriver virksomheden i regnskabet.
LÆS OGSÅ: B&O indvier nyt butikskoncept
Næste års opgaver
Det er især i Europa, at B&O har haft det svært på grund af de udfordrende markedsforhold, der har påvirket privatforbruget. Og det er da også her, at en af de to overordnede hovedopgaver for B&O ligger i det næste regnskabsår, slog CEO Tue Mantoni fast på en webcast-præsentation af regnskabet.
Her skal B&O fortsætte med at hjælpe butikkerne med at blive endnu stærkere, sagde han. Samtidig er den anden hovedopgave at fortsætte med at sikre den platform for vækst, der er skabt uden for Europa. Det skal ske ved at sikre de rigtige produkter, at optimere produktionen og ved at skabe en øget brand bevidsthed, sagde direktøren i sin præsentation.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter