Matas går på Børsen
Rygterne har længe været i omløb, men nu meddeler Matas officielt, at kæden vil gennemføre en børsnotering.
Der har længe verseret rygter, men nu er det officielt. Matas går på børsen.
Den danske materialistkæde, der er ejet af den britiske kapitalfonden CVC, har i dag meddelt i en fondsbørsmeddelelse, at kæden vil gennemføre en børsnotering, der forventes at omfatte et delvist salg af eksisterende aktier fra selskabets to storaktionærer.
LÆS OGSÅ: Matas måske på vej på børsen
Hos CVC tror man på en lys børsfremtid for Matas.
- Siden 2007 har vi sammen med Materialisternes Invest i tæt samarbejde med ledelsen hjulpet med at opbygge en detailvirksomhed, der er førende på markedet, og vi er overbevist om, at Matas går en lys fremtid i møde som børsnoteret virksomhed, siger bestyrelsesformand i Matas og partner i CVC Capital Partners Søren Vestergaard-Poulsen i en udtalelse.
Godt rustet til vækst
Hos Matas vurderer den adm. direktør Terje List, at man er godt rustet til en fremtidig vækst.
- Vi er stolte af kvaliteten af vores forretning og vores økonomiske resultater, og vi vurderer, at vi er godt rustet til at udnytte styrken i vores platform til at skabe fremtidig vækst, siger han.
Og det er ikke en position, materialistkæden er kommet sovende til, vurderer den adm. direktør.
- Siden de nuværende aktionærers køb af Matas i 2007 har vi gennemgået en betydelig forandring, hvorved der er skabt en integreret og effektiv moderne detailhandelsvirksomhed. Vi har investeret for at forbedre forretningen, overtaget associerede butikker, centraliseret indkøbsfunktionen, øget effektiviteten i hele butiksdriften, optimeret vores logistik og lagerstyring, udviklet en markedsføringsplatform baseret på flere kanaler, herunder loyalitetsprogrammerne Club Matas og ClubM, og investeret yderligere i træning og uddannelse af vores medarbejdere, siger Terje List.
Matas blev etableret i 1949 som en sammenslutning af selvstændige butikker og har i dag 293 butikker i Danmark. I regnskabsåret 2012/13 havde Matas en omsætning på 3,2 milliarder kroner.
For nylig købte kæden konkurrenten Esthetiques butikker i Danmark og lancerede det nye butikskoncept StyleBox. Konceptet er målrettet kvinder og tanken er, at kunderne i de nye butikker skal inspireres og udfordres af professionelle frisører, negle-specialister, makeup-artister og stylister.
LÆS OGSÅ: Her er Matas nye butikskoncept
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter