Matas-topchef: Derfor ender vi ikke som Fona
En ekspert advarer om, at Matas kan ende som Fona. Men ifølge topchefen er der en afgørende forskel på de to butikskæder.
I går kunne den nyankomne topchef for Matas, Gregers Wedell-Wedellsborg, fremlægge en helt ny plan, der skal styrke den store butikskæde på et tilspidset marked.
Mens topchefen selv virker tryg ved fremtidsudsigterne, lyder der mere skeptiske toner andre steder fra. Til Berlingske Business sammenligner detailekspert fra Retail Institute, Dorte Wimmer, Matas med de nu lukkede Fona-butikker.
- Matas skal gøre op med sig selv, hvad de gerne vil være for kunderne. Faren er, at Matas ender som Fona, der endte med at forsvinde, siger hun til avisen og fortsætter:
- Ligesom Fona har Matas måske lidt for længe siddet alene på et lukrativt marked og er ikke rigtig fulgt med udviklingen. Matas har et godt udgangspunkt, for brandet er stærkt, men det trænger til at blive støvet af.
Der er stor forskel
Men den sammenligning er Gregers Wedell-Wedellsborg ikke helt er med på, lader det til. I et interview med Børsen kommer han ind på en afgørende forskel, som kommer Matas til gode. Han indleder:
- Jeg sidder i Disruptionrådet, og derfor er der mange, der har sagt til mig: "Du sidder i Disruptionsrådet, men er Matas ikke ved at blive disruptet?"
- Det tror jeg faktisk ikke, vi er. Hvis du tænker tilbage på Fona, så var Fonas problem, at halvdelen af alt det, de solgte, DVD’er, CD’er og spil, blev digitaliseret og forsvandt ud af den blå luft. Det sker ikke med creme, shampoo og parfume, siger han til Børsen.
Gør klar til offensiv indsats
I går kunne Matas offentliggøre sit seneste kvartalsregnskab, som, ifølge Gregers Wedell-Wedellsborg, var "utilfredsstillende" og "ikke levede op til Matas' ambitioner."
- På den baggrund iværksætter vi lige nu en række tiltag for at styrke vores tilbud til kunderne og forbedre Matas’ resultat, sagde han i en kommentar til regnskabet.
- For at frigøre kræfter til offensive tiltag gennemfører vi et omkostningsreduktionsprogram. Samtidig lukker vi StyleBox som selvstændig kæde og accelererer arbejdet med at tilpasse butiksnettet.
- Endelig har vi, i lyset af de ændrede markedsvilkår, igangsat en proces med at opdatere vores strategi med udgangspunkt i Matas’ grundlæggende styrker, udtaler topchefen.
FAKTA: Her er fem hovedtræk i Matas-planen
- Lavere priser og stærkere tilbud. Gælder både kendte mærkevarer og Matas’ egen produktlinje.
- Mere attraktive fordele for de næsten 1,8 mio. medlemmer af Club Matas
- Det skal være hurtigere og nemmere at handle på Matas.dk
- Gennemførelse af et omkostningsreduktionsprogram og tilpasning af butiksnettet
- Butikkerne i StyleBox-kæden ophører
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter