Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Ny Matas-topchef sætter kursen: Vi skal sænke priserne

Foto: Matas



Wednesday den 8 November 2017 kl. 09:38 af: Kristian Holgersen

En helt ny plan lægger op til markante forandringer hos Matas, som i seneste halvårsregnskab oplever faldende omsætning.

Bare en uge efter han tiltrådte stillingen som topchef, fremlægger Gregers Wedell-Wedellsborg en helt ny plan, der skal skærpe konkurrenceevnen hos Matas.

Ifølge en pressemeddelelse fra Matas hører lavere priser på en lang række produkter og lukning af butikskæden StyleBox til de mere markante forandringer.

- Min dialog med bestyrelsen i forbindelse med min ansættelse har været ganske åben. Så jeg har vidst, at jeg fra 1. november har den bundne opgave at møde den nye konkurrencesituation og på sigt finde nye veje til vækst i Matas, siger Gregers Wedell-Wedellsborg

- Der er ingen genveje til at løse den opgave - kun virkelyst, hårdt arbejde og et højt tempo. Det har bestyrelsen, den øvrige ledelse i Matas og jeg givet hinanden håndslag på, fortsætter han.

Ny Normal-satsning kan ramme vækstmotor

Præsentationen af planen kommer samtidig med delårsrapporten, hvor Matas oplever et fald i både salg og resultatudvikling, hvis man ser på tallene for første halvår af 2017/18. 

Omsætningen lander på 1,6 mia. kroner, som er en tilbagegang på 1,3 procent i forhold til samme periode sidste år. Det samlede resultat går små 25 mio. kroner tilbage til 114,4 mio.

Ser vi udelukkende på andet kvartal, er der en stigning på 0,8 procent i omsætningen. Gregers Wedell-Wedellsborg kalder dog alligevel regnskabet for “utilfredsstillende.”

- Trods skærpet konkurrence øgede Matas omsætningen i 2. kvartal 2017/18, blandt andet som følge af øget efterspørgsel efter high-end Beauty produkter og en stigning i kundernes varekurv, udtaler han.

Netop produkter i den dyre ende af skalaen inddrager konkurrencen Normal nu også i sit sortiment.

Væksten er gået i stå

Selvom Matas er presset af sine konkurrenter, så tror topchefen stadig på virksomhedens fremtid.

- Matas er en virksomhed med klare værdier og rigtig, rigtig mange kvaliteter: En enestående faglighed blandt medarbejderne i de 285 butikker over hele landet, en kundeklub med næsten 1,8 mio. medlemmer, og en hurtigt voksende netbutik med Danmarks største udvalg, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Han forventer, at den nye plan blot er første skridt.

- Den er alene et udtryk for, at holdet er i arbejdstøjet fra dag 1. Men detailhandlen er under fundamental forandring, og Matas står i en ny virkelighed, siger Gregers Wedell-Wedellsborg og fortsætter:

- Vi vil derfor tage os tid til at forstå kundernes behov og ønsker i dybden og opdatere vores langsigtede strategi. Med den i hånden vil vi forny og forandre Matas over de kommende år.

FAKTA: Her er fem hovedtræk i planen

- Lavere priser og stærkere tilbud. Gælder både kendte mærkevarer og Matas’ egen produktlinje.

- Mere attraktive fordele for de næsten 1,8 mio. medlemmer af Club Matas

- Det skal være hurtigere og nemmere at handle på Matas.dk

- Gennemførelse af et omkostningsreduktionsprogram og tilpasning af butiksnettet

- Butikkerne i StyleBox-kæden ophører

Kilde: Pressemeddelelse og delårsregnskab fra Matas

LÆS OGSÅ: Matas lukker StyleBox-butikkerne



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD