Manglende søndagsåbnet koster omsætning
Hovedstaden går glip af købestærke turister, når Strøgets butikker ikke holder åbent om søndagen, lyder kritikken fra to organisationer.
Den danske hovedstad går glip af krydstogtskibe ladet med købestærke turister, når butikkerne på Strøget ikke holder åbent om søndagen, mener Dansk Erhverv og Copenhagen Cruise Network.
Udmeldingen kommer fordi nye tal viser, at antallet af krydstogtturister i København i 2013 er faldende, skriver Berlingske Business.
Susanne Nordenbæk, der er seniorkonsulent i Dansk Erhverv, siger til avisen, at det vil være væsentlig lettere at få de store rederier til at lægge turen forbi København, hvis butikkerne slår dørene op om søndagen.
I gennemsnit lægger krydstogtturister, som starter eller slutter i København, 1.450 kroner i hovedstaden. Er krydstogtturisterne kun i byen på transit, er gennemsnitsforbruget 600 kroner. Det er derfor også i butikkernes interesse at holde åbnet, så de kan få deres del af kagen, mener Bo Larsen, der er krydstogtdirektør i Wonderful Copenhagen og samtidig direktør i Copenhagen Cruise Network.
Og flere butikker vil da også åbne dørene om søndagen til næste år. Det lover Henrik Ypkenzans, der er medlem af bestyrelsen i København City Center (KCC), der organiserer en stor del af hovedstadens strøgbutikker.
LÆS OGSÅ: Kampen om kineserne intensiveres
Læs hele artiklen på Berlingske BusinessFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter