MadMarked-stiftere i chok over konkurs
Konkursen i MadMarked er kommet bag på stifterne, der dog håber på en fremtid for konceptet og ideologien bag.
Det er i den grad kommet bag på stifterne af MadMarked, at virksomheden nu står over for en konkurs.
I går kunne vi her på detailfolk.dk fortælle, at det ellers fremadstormende koncept, der er en form for gårdbutik, supermarked, køkken, bageri og forsamlingshus i et, er blevet begæret konkurs.
LÆS OGSÅ: MadMarked er på vej mod konkurs og bortviser direktør
Nu fortæller de to stiftere Birgitte og Kim Escherich i et interview med detailfolk.dk, at det er kommet som et chok for dem, at der ikke har været styr på økonomistyring og bogholderi. Først i december finder de ud af, at der er flere kreditorer, ubetalte regninger og indgåede aftaler, end de havde indtrykket af.
- Pludselig åbner vi bøgerne, og hvad der åbenbart er Pandoras æske af forskellige økonomiske udfordringer, fortæller Kim Escherich.
De to stiftere har hver især til daglig haft andre ansvarsområder end økonomien. Mens Birgitte Escherich har stået for gastronomien og ideologien, har Kim Escherich været ansvarlig for kommunikation, marketing, branding og produktdesign. Det økonomiske ansvar har været lagt i hænderne på MadMarkeds adm. direktør, som dog ikke formidler de økonomiske vanskeligheder videre til Birgitte og Kim Escherich.
- Det kommer ret meget bag på os, at situationen åbenbart er værre end vi troede og har fået fortalt, siger Kim Escherich.
Den nye indsigt resulterer derfor i en konkursbegæring og en bortvisning af den adm. direktør.
- Vi har opsagt vores samarbejde med vores direktør med øjeblikkelig virkning, da han har været ansvarlig for driften, og den har ikke været hensigtsmæssig, forklarer Birgitte Escherich. Hun understreger samtidig, at man netop nu er ved at undersøge, om den uhensigtsmæssige drift bunder i uvidenhed, eller om der også er andre forhold, der spiller ind.
- Det er endnu for tidligt at sige noget om, men det kulegraver vi lige nu, siger Birgitte Escherich.
Håber på en fremtid for MadMarked
Det er selskabet MadMarked A/S, der har fungeret som en form for kædekontor for de fem butikker, der nu er begæret konkurs. Samtidig er det også MadMarked A/S, der har stået bag de to butikker i Præstø og St. Heddinge, som derfor nu er lukket.
Derimod får det ikke umiddelbart konsekvenser for de resterende tre butikker.
- Vi har gerne ville understøtte det lokale ejerskab og den lokale økonomi, så de seneste butikker er 100 procent lokalt ejede og kan derfor køre videre, forklarer Kim Escherich.
De to stiftere er fortsat usikre på, hvordan fremtiden ser ud for MadMarked.
- Lige nu er vi vingeskudt og skal igennem den her konkursbegæring. Derefter må vi finde en måde at få initiativet til at overleve på med udgangspunkt i de tre butikker som kører videre, men vi kan ikke sige noget konkret lige nu, da det kan gå mange veje, siger Kim Escherich til detailfolk.dk.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter