Lego slår alle konkurrenter af banen
Et formidabelt julesalg har sikret Lego en plads som verdens førende legetøjfirma, og det er nærmest umuligt at finde et kontinent, hvor firmaet ikke vækster i øjeblikket.
Imens det samlede legetøjsmarked skrænter, drøner Lego derudaf med stigende markedsandele verdenen over, det skriver epn.dk
Og der har efter alt at dømme ligget ufattelig meget Lego under juletræet rundt om i verdenen i år, det var nemlig et forrygende julesalg, der medførte, at Lego ender med et fantastisk regnskabsår i 2012.
- Det direkte salg til forbrugerne er vokset med omkring 20 pct. i 2012, og det er vi særdeles stolte over, fordi det er sket i et legetøjsmarked, der er faldet, siger koncerndirektør hos Lego med ansvar for salg Mads Nipper til epn.dk.
Vækst overalt
Det gode salg har betydet at Lego er den legetøjskoncern der vinder flest markedsandele for øjeblikket.
I USA har Lego således en markedsandel på 7,5 procent og i 2012 ender de med en vækst på 20 procent på det amerikanske marked. Og i Asien og Japan har koncernen en vækst på 50 procent i år. Selv i Europa, der er hårdt ramt af finanskrisen, er det lykkedes legetøjsfirmaet at vækste hele 8 procent, skriver epn.dk
Lyserød Lego gav succes
Det er især Legos lyserøde pigesucces Lego Friends, der har boostet salget.
- Vi producerede Friends, indtil vi var blå i hovedet op til jul, men der har nok været enkelte produkter, hvor kunderne er gået forgæves, men ingen massive problemer, siger Mads Nipper til epn.dk og tilføjer:
- Det er den store strategiske milepæl for os i 2012, at vi fik fat i pigerne.
(epn.dk)
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter