Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Sådan kom Lego gennem krisen

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 12 September 2012 kl. 10:12 af: Mette Winkler

Omkring årtusindeskiftet var Lego ramt af en overlevelseskrise. Se hvordan virksomheden fik samling på klodserne og kunne lande 2 milliarder kroner i overskud efter de første seks måneder i 2012.

Legos turnaround er blevet en international case på krisestyring. Lego glemte for en kort stund sin kerneforretning - legoklodsen - og det var tæt på at koste virksomheden livet. Nu er klodserne sorteret i skønneste orden.

Det skriver Børsen.

Legetøjskoncernen lancerede i sine værste år fem årlige nyheder. Det var både børnetøj, tasker, ure og Lego-lande, som alt sammen lå meget langt fra kerneområdet. Det på et tidspunkt, hvor organisationen ville have kunnet klare en nyhed hvert femte år, der ikke var bundet op på legoklodsen.

"Budskabet er, at det er farligt for en virksomhed, hvis det bliver for kedeligt blot at koncentrere sig om sin kerneforretning," skriver Børsen. 

Der bliver sat fokus på alle aspekter af Lego-krisen i bogen "Miraklet i Lego" af Børsens journalistiske chefredaktør Niels Lunde, der kommer på gaden i næste uge.

Kerneforretningen blev redningen 

Arvingen til Lego-imperiet Kjeld Kirk Kristiansen troede fuldt og fast på Lego og gik derfor imod bestyrelsen, da den i 2004 var parat til at lade investeringsbanken Morgan Stanley sælge koncernen for lige under 10 milliarder kroner.

Siden har returruten til et solidt fokus på legoklodsen fået virksomheden tilbage i storform. Seneste halvårsregnskab viste et overskud på 2 milliarder.



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD