L'EASY accepterer kæmpebøde
Elektronikkæmpen accepterer nu en stor bøde for vildledende markedsføring, men tager samtidig til genmæle.
L'EASY må nu til lommerne.
Forbrugerombudsmanden meldte i april elektronikkæmpen til politiet for vildledende markedsføring samt manglende og mangelfulde kreditoplysninger.
LÆS OGSÅ: L'EASY meldt til politiet
Det koster nu L'EASY en bøde på 600.000 kroner, som kæden har accepteret.
Sagen handler om, at L'EASY i flere tilbudsaviser fra 2013 og på sin hjemmeside ikke oplyste tydeligt nok om ekstragebyrer i forbindelse med køb af varer og lovpligtige kreditoplysninger i forbindelse med oplysninger om lån.
- Prisoplysninger er noget af det vigtigste i en reklame. L’EASY har i flere tilfælde ikke oplyst forbrugerne tydeligt nok om, at de ud over kontantprisen også skulle betale for at få leveret og installeret varen. Det er vildledende, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe i en udtalelse.
Beklager menneskelige fejl
Hos L'EASY tager man bøden til efterretning.
- Vi betaler bøden og går ikke videre med sagen. Helt overordnet beklager vi de menneskelige fejl, der ligger til grund for hele forløbet. Det har på ingen måde været vores hensigt at gøre noget uklart. Det er dog vigtigt at bemærke, at bødens størrelse bliver beregnet efter markedsføringsomkostningerne ved den kampagne, hvor fejlen er sket. Derfor skal bødens størrelse ikke ses i forhold til forseelsen, men derimod til L’EASY generelt meget aktive annoncering og markedsføring, siger Peter Schou Jørgensen, adm. direktør i L’EASY, i en udtalelse.
Han tager samtidig afstand fra Forbrugerombudsmandens brug af ordet ”vildledning”.
- Jeg tror, at de fleste opfatter vildledning som en bevidst handling, og det er der under ingen omstændigheder tale om. Tværtimod, siger Peter Schou Jørgensen.
LÆS OGSÅ: L'EASY beklager markedsføringsfejl
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter