Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Landsdækkende kæde slår rekorder med hjælp fra kendt komiker

Komikeren Torben Chris spiller hovedrollen i reklamekampagnen fra El-Salg.




Landsdækkende kæde slår rekorder med hjælp fra kendt komiker

Ifølge den adm. direktør, Tomas Holm Hedehus, hører de mange butikker i El-Salg ikke til blandt de hårdest ramte i detailhandlen under coronakrisen.

Wednesday den 14 April 2021 kl. 09:56 af: Kristian Holgersen

En stort anlagt reklamekampagne, frigivne feriepenge og masser af hjemmearbejde fyrer op under landsdækkende elektronikkæde.

Det bedste regnskab nogensinde. Selskabet A/S El-Salg, der blandt andet står bag 160 butikker i kæden El-Salg, lægger ikke fingre imellem, når det gælder om at vurdere nøgletallene for 2020.

Midt i coronakrisen er forretning nemlig for alvor begyndt at blomstre.

- Når man arbejder hjemmefra, hører man pludselig alle mislydene fra opvaskemaskinen og tørretumbleren. Det har fået telefonerne hos vores installatører til at bimle og bamle, siger den administrerende direktør, Tomas Holm Hedehus.

Han kan glæde sig over en fordobling af overskuddet før skat, som lyder på godt 8,8 millioner kroner, mens den samlede omsætningen vokser med omkring otte procent til 613 millioner.

- Vi har ikke været helt så hårdt ramt af nedlukningen som andre detailkæder, fordi mange af vores butikker også er el-installatører og derfor har haft mulighed for at tage eksempelvis hvidevarer og TV med ud til forbrugerne, også selvom selve butikken har været lukket ned. Derfor har vi også i den grad mærket, hvordan danskerne har brugt deres feriepenge og rejsebudget på opgraderinger i hjemmet, siger Tomas Holm Hedehus.

Investeringer bærer frugt

Som så mange andre steder oplever El-Salg et boom på nettet, hvor omsætningen er mere end fordoblet på blot et enkelt år.

- Vi har de senere år opbygget en digital platform, som driver mere og mere salg, siger Tomas Holm Hedehus.

- Men i 2020 er vores onlinesalg simpelthen skudt i vejret med en fart, som vi ikke har set tidligere. Samtidig har den været med til at skabe opmærksomhed til vores butikker, der både via mails og telefoner har arbejdet på højtryk. Der har været en stor og positiv synergi imellem de to kanaler, siger direktøren.

Samtidig har en landsdækkende reklamekampagne, som har fyldt godt op i mediebilledet siden august, været med til at skabe opmærksomhed omkring El-Salg og styrket efterspørgslen.

- Vi har haft modet til at lave en relativ stor investering i vores markedsføring med en ny kommunikationsplatform ”Eltons butik” sammen med standupkomikeren Torben Chris som den lokale butiksejer. Det har vi gjort for at fastholde markedsføringstrykket, og det gør, at vores butikker vil være oppe i fart, når samfundet åbner helt op igen. Jeg vil kalde det rettidig omhu, og det har bestemt været investeringen værd, siger han.

Lokal tilknytning er en fordel

Modsat mange af konkurrenterne på markedet for elektronik, så er El-Salg en frivillig kæde af selvstændige butiksindehavere. Under coronakrisen har det været en fordelagtig måde at drive forretning på, mener direktøren.

- Indehaverne har naturligvis den bedste føling med, hvordan situationen har været under nedlukningen i deres lokalområde, og samtidig har de fleksibiliteten i konceptet til at agere derefter. Det har gjort butikkernes kommunikation langt mere nærværende og styrket butikkernes markedsposition lokalt, siger Tomas Holm Hedehu og fortsætter:

- Samtidig ligger vores butikker typisk i de lidt mindre lokalsamfund, hvor man det seneste år nok har fået en større bevidsthed om, at det rent faktisk betyder noget for byen, om man har en lokal elinstallatør eller radio- og tv-forretning. De mange lokale tiltag med ”take away” og ”støt lokalt”-kampagner er også noget af det, der kan aflæses i vores regnskab.

LÆS OGSÅ: Grøn elektronikkæde om ekspansion: - Vi kan knap nok følge med



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD