Lagkagehusets topchef blæser til angreb efter kæmpe underskud
Jason Cotta er adm. direktør i selskabet bag Lagkagehuset, Danish Bake.
DANISH BAKE HOLDING
Omsætning (mio. kr)
2020: 933
2019: 1.157
2018: 1.000
EBITDA
2020: 110 (mio. kr)
2019: 146
2018: 115
Årets resultat (mio. kr)
2020: -227
2019: -70
2018: -114
Kilde: Lagkagehuset
Et svært år får dejen til at falde sammen i Lagkagehuset. Underskuddet er på et trecifret millionbeløb, men det stopper ikke ekspansionen.
Topchefen for Lagkagehuset - Jason Cotta - kører gerne over for rødt. I hvert fald lover han at sætte turbo på vækstsporet, selvom den store bagerkæde har blødt millioner af kroner gennem 2020.
Det skriver Lagkagehuset i en pressemeddelelse tirsdag formiddag, hvor årsregnskabet bliver fremlagt.
Omsætningen i moderselskabet Danish Bake Holding faldt med 20 procent gennem 2020 til 933 millioner kroner, og det påvirker også det samlede resultat, som ender i et minus på 227 millioner.
- Vi har naturligvis kunnet mærke effekten af Covid-19 i 2020. Men samtidig kan vi se, at der i kølvandet på pandemien er en masse potentiale, vi kan forløse, siger Jason Cotta.
Med koncernens egne ord bliver der ligefrem sat turbo på vækstsporet. I de kommende år vil Lagkagehuset åbne mere end 40 butikker, lyder målsætningen.
- Vi har nogle økonomisk stærke ejere og finansielle samarbejdspartnere, som virkelig tror på virksomheden og os. Og derfor går vi nu efter at udnytte mulighederne for at ekspandere yderligere i London, New York og Danmark, siger Jason Cotta
Danish Bake-koncernen har over 100 butikker i Danmark under navnet Lagkagehuset, mens 17 butikker i London og New York bliver drevet med det mere internationalt klingende navn Ole & Steen.
Ny strategi under coronakrisen
Da nedlukningen ramte det danske samfund i foråret 2020, var Lagkagehuset hurtige til at omstille butikkerne, så langt det meste af kæden kunne fortsætte med at holde åbent.
Værre så det ud i New York og London, hvor restriktionerne var en del hårdere. Men det lykkedes alligevel at begrænse tabet af samlede årsværk til 38, så tallet nu er 1298.
Samtidig har Danish Bake brugt den usædvanlige tid under pandemien på at lægge en ny strategiplan, som vil ændre den måde, butikkerne bliver drevet på. Medarbejdere skal fremover have frigjort mere tid til at tage sig af kunderne, og derudover bliver den digitale satsning sat op i gear.
- Jeg er stolt af den indsats og den omstillingsparathed vores mange medarbejdere har vist på alle niveauer i koncernen. De er vores største styrke, og jeg er glad for, at vi har kunnet stå COVID-19 i gennem på en måde, så vi faktisk nu kan kigge frem og sætte gang i fornyet vækst, siger Jason Cotta.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter