Kvickly er havnet i shitstorm om køn
Klassiske kønsroller er måske den mest brugte stereotyp i reklamebranchen. Men der er åbenbart en grænse, og den har Kvickly fundet.
Hvis det står til Kvickly, så skal mor stå i køkkenet i efterårsferien, mens far skal sidde med vennerne og drikke øl. Sådan ser det i hvert fald ud, hvis man åbner kædens tilbudsavis.
Begge aktiviteter lyder hyggelige og potentielt sjove, men sat i en kønnet kontekst virker de lige lovligt gammeldags. Det mener flere mennesker på de sociale medier, hvilket har betydet, at Kvickly er rendt ind i en regulær shitstorm.
- Jeg ved faktisk ikke, hvad de havde forestillet sig. At kvinder bare vil stå i køkkenet og bage kager dagen lang, mens manden sidder og drikker sig i hegnet i mørk øl?, siger Alexander Grandt, som er folketingskandidat for Socialdemokratiet i Odense, til Jyllands-Posten.
Han har kritiseret reklamen i en Twitter-opdatering. Og han er langt fra den eneste. Derfor har Coop også valgt at beklage reklamen.
- Det er en helt klar misforståelse. Den reklame skulle aldrig have være bragt, og det er ikke Kvicklys holdning. Kvickly vil være den moderne families indkøbssted, og det stemmer den reklame ikke overens med, siger Coops informationsdirektør, Jens Juul Nielsen, til Jyllands-Posten.
LÆS OGSÅ: Nu kan butikker købe shitstorm-forsikring
Læs hele artiklen på Jyllands-PostenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter