Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Kritik af nyt gebyr på kreditkort

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 23 October 2012 kl. 08:58

Planerne om at indføre et nyt gebyr på kreditkort, som forbrugeren i sidste ende kommer til at betale, møder hård kritik.

Et planlagt gebyr på 7,50 kroner møder hård kritik.

I går kom det frem, at kortindløser firmaet Teller vil indføre et gebyr på Mastercards, Eurocards og American Express-kort. Gebyret skal betales, hvis kortautomaten ikke vil læse kortets chip.

I første omgang er det butikkernes, der får regningen på de 7,50 kroner, men meget tyder på, at det i sidste ende er forbrugeren, der må betale.

Hos forbrugerrådet er man ikke sikker på, at den fremgangsmåde er lovlig, skriver epn.dk.

Det skyldes ifølge rådet, at man ikke kan være sikker på, om det er forretningens maskine eller forbrugerens slidte kort, der er problemet.

- Jeg mener ikke, at butikken kan pålægge forbrugeren et gebyr i den her situation, hvor det er uklart, om det skyldes, at forbrugerens chip er gået i stykker, eller om der er problemer med terminalen. Jeg er ret sikker på, at det ikke er lovligt, siger Troels Holmberg, seniorøkonom i Forbrugerrådet, til epn.dk.

Minister: Ikke forbrugerens ansvar

Også erhvers- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF) afviser, at det kan være forbrugerens ansvar at betale gebyret.

- Det er ikke rimeligt, og det er ikke forbrugeren, der skal betale. Hvis man er i tvivl, så skal reglerne præciseres, og ellers må vi ændre bekendtgørelsen, siger hun til epn.dk.

Butikkernes organisation Dansk Erhverv har tidligere udtalt, at der er forbrugeren, der må til lommerne og betale gebyret.

Det mener man dog ikke hos dagligvarekæden Coop.

- Kunderne kommer ikke til at betale et gebyr, og jeg kan heller ikke forestille mig, at de kommer til at betale indirekte, siger kommunikationsdirektør Jens Juul Nielsen i en kommentar til Ritzau.

(epn.dk)



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD