Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Konkurrenter ser ikke ny online bogtjeneste som trussel

Mofibo, der er Onfone-millionæren Morten Strunges nye abonnementsløsning for e-bøger, skræmmer ikke konkurrenterne i bogbranchen.
Foto: Mofibo



Tuesday den 9 July 2013 kl. 06:30 af: Freja Thorbech

Hverken Arnold Busck eller Saxo.com frygter den nye online bogtjeneste Mofibo, der netop er gået i luften.

Den nye online bogtjeneste Mofibo, der kan kaldes e-bøgernes svar på Netflix, får ikke konkurrenter i bogbranchen til at ryste i bukserne.

Hverken hos Arnold Busck eller Saxo.com, der begge har et stort udvalg af e-bøger, ser man Mofibo, der tilbyder en abonnementsordning til e-bøger, som en trussel.

LÆS OGSÅ: Ny online bogtjeneste går i luften

- Vi følger Mofibo med stor interesse og synes, at det er et meget spændende initiativ, siger kommunikationschef i Arnold Busck Andreas Nordkild Poulsen til detailfolk.dk.

Samme melding kommer fra den adm. direktør i Saxo.com.

- Det er et frisk initiativ. Det er godt, at der er nogen, der rusker lidt op i branchen og kommer med nye modeller, siger Jørgen Balle Olesen.

Han ser i stedet Mofibo som en medspiller.

- Vi ser os selv på samme hold. Vi skal prøve at italesætte nye måder at forbruge bøger på, og der er det godt, at der er flere stemmer, for det er en stor opgave, forklarer Jørgen Balle Olesen og understreger, at e-bogsmarkedet er stort og har plads til mange spillere.

Holder alligevel øje

Helt ubemærket går Mofibos nye lancering dog ikke hen.

- Der er en kamp om det voksende e-bogsmarked, som kan gøre et indhug i vores salg af e-bøger, og det skal vi selvfølgelig holde øje med, siger Andreas Nordkild Poulsen.

Hos Saxo.com har man valgt at sætte sine e-bøger på tilbud et par dage efter Mofibos lancering.

- Folk plejer at tanke deres tablets op her inden ferien, så vi plejer altid at have gode tilbud inden sommerferien, men det er klart, at den måske har fået et ekstra hak, siger Jørgen Balle Olesen, der heller ikke tror, at sommeren er tilfældigt valgt for Mofibo.

- Der er to store salgstidspunkter for e-bøger. Det er inden sommerferien og ved juletid, når folk får tablets og skal have fyldt indhold på dem, forklarer han.

Vil ikke spå om succes

Hverken hos Arnold Busck eller Saxo.com vil man spå om Mofibos muligheder for succes.

- Det der er interessant er, om det vil skabe nye læsere. Kan man få fat i nogle, som ikke læste i forvejen, eller vil det bare kannibalisere de eksisterende kanaler? Det er svært at vide nu. Man kunne håbe på det første, altså at markedet udvides, siger Jørgen Balle Olesen til detailfolk.dk.

Hos Arnold Busck kan man godt mærke, at salget i de fysiske butikker har været faldende. Det har betydet, at man har fokuseret stærkt på webhandlen i løbet af de seneste to år, og det har givet et øget salg på nettet. Samtidig har e-bøgernes indtog også betydet, at man er blevet tvunget til at tænke nyt.

- I det hele taget gør e-bøgerne, at vi skal agere anderledes. I stedet for kun at tilbyde fysiske bøger, skal vi kunne tilbyde bøger på andre platforme. Vi sælger først og fremmest indhold, og vi kigger hele tiden på kundernes ønsker og forholder os til dem, siger Andreas Nordkild Poulsen.

Flere løsninger kan være på vej

Og er man til at læse sine bøger på en tablet, ser det ud til, at der snart kommer flere abonnements løsninger ligesom Mofibo på markedet. Jørgen Balle Olesen fortæller, at Saxo.com har sin egen løsning klar om en måneds tid.

- Det bliver formentlig en løsning, der dækker både fysiske og digitale bøger, så man både kan købe fysiske bøger i abonnement, men også digitale bøger. På den måde udfordrer vi bogklubberne på den ene side og sådan nogle koncepter som Mofibo på den anden, siger han og fortæller, at man også regner med at have en streaming-løsning klar til efteråret.

Også hos Arnold Busck går man med overvejelser om lignende koncepter, dog uden at have konkrete planer endnu.

- Det er en mulighed at kaste os ind i noget lignende. Vi taler om det internt og med andre aktører i branchen. Men det er noget, der koster penge at investere i, og bogbranchen er i forvejen presset, så der skal omprioriteres andre steder for at finde midlerne, siger Andreas Nordkild Poulsen til detailfolk.dk.

LÆS OGSÅ: Millionær vil udfordre bogbranchen



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD