Koncerndirektør skal styre nyt samarbejde med Miljøministeriet
En række af de største spillere fra detailhandlen har indgået et samarbejde med Miljøministeriet. Det handler om brugen af plastik.
Langt mere af det plastik, som bliver brugt i butikker og supermarkeder, skal genanvendes, så det ikke ender med at gå op i røg på de store forbrændingsanlæg.
Sådan lyder det overordnede mål for et samarbejde mellem Miljøministeriet og store dele af detailhandlen, som har fundet sammen i en fælles styregruppe bestående af blandt andet Coop, Salling Group og Dagrofa.
Formand for styregrupppen er Per Thau, koncerndirektør i Coop. Han forklarer, hvorfor branchen har valgt at samarbejde.
- Til daglig konkurrerer vi om at have de bedste varer. Men vi skal ikke konkurrere om, hvordan varen er pakket ind. Vi skal tværtimod samarbejde om at skabe løsninger for vores klima. Det er kun gennem fælles standarder og stærkt samarbejde på tværs af værdikæden, at vi lykkes, siger Per Thau.
- Deltagerne i sektorsamarbejdet spænder over hele værdikæden fra udvikling, produktion og genanvendelse af plastik, og mange af virksomhederne er i daglig kontakt med danskerne, når de f.eks. køber ting til hjemmet, bygger om eller køber dagligvarer. Det giver os et særligt ansvar, men også nogle særlige muligheder, siger han.
For at sikre fremdrift i arbejdet er der oprettet et sekretariat for sektorsamarbejdet, som har fået plads hos Dansk Erhverv.
Styregruppen består af 16 repræsentanter fra hele værdikæden: Coop, Salling Group, Lidl, Dagrofa, Aldi, Rema1000, Elgiganten, Matas, Imerco, Jysk, Bauhaus, Schou Nordic, Orkla Danmark, Ragnsells, Faerch Plast, Plus Pack.
Samarbejdets målsætning:
- Skabe fælles, cirkulære designkrav for emballage til fødevare og non-food.
- At al plastikemballage er genbrugeligt og/eller genanvendeligt på en økonomisk forsvarlig måde og består af mindst 30 procent genanvendt plastik inden 2025.
- At skabe reduktion af plastikforbrug, herunder bidrage til test og udbredelse af genbrugsløsninger samt reducere 50 procent af visse take away-engangsplastik-produkter i 2026 i detailsektoren.
LÆS OGSÅ: Dagligvarekæde fordobler salget af 15 kroners plastikposer
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter