Jysk løfter toplinjen trods tvangslukkede butikker
Jan Bøgh, adm. direktør og præsident for Jysk, der i september 2019 blev samlet under et enkelt selskab.
En lille snigpremiere på det kommende årsregnskab viser en rekordstor omsætning i Jysk. Men krisen er ikke overstået, advarer topchefen.
Alle nøgletal er først klar om nogle måneder, men allerede nu kan Jysk afsløre, at omsætningen nåede rekordniveau i det forskudte regnskabsår 2019/20.
Selvom de fleste af Jysk-butikkerne måtte lukke ned på grund af coronakrisen i marts og april, endte salget med at stige 7,6 procent til i alt 30,5 milliarder kroner, skriver den store boligkæde i en pressemeddelelse mandag morgen.
Antallet af kunder holdt endda niveauet, og det er derfor en glad topchef, som kan gøre status over nogle ellers svære måneder i pandemiens tegn.
- Jeg er meget tilfreds med, at vi trods et år med store udfordringer har formået at øge omsætningen med 7,6 procent. Det skyldes en kombination af rigtig god fremgang, inden coronavirus ramte Asien og Europa, og at vi så en markant fremgang i forhold til samme periode året før, da vi genåbnede vores butikker, siger Jan Bøgh, adm. direktør i Jysk.
Rejsepenge gik til boligen
Da coronakrisen ramte i foråret gik det straks ind og rykkede rundt på forbruget herhjemme. Mens tøjbutikker, restauranter og rejsebureauer pludselig fik det særdeles svært, kunne supermarkeder, planteskoler og byggemarkeder melde om kronede dage.
I den sidste kategori finder vi også Jysk. Forbrugerne har valgt at spendere flere penge på hjemmet, når nu det ikke har været muligt at rejse væk eller gå lige så meget i byen.
- Der er ingen tvivl om, at mange mennesker har valgt at bruge rejsebudgettet på at købe nye møbler til huset og haven, og det har selvfølgelig haft en positiv effekt på salget hos Jysk, siger Jan Bøgh og fortsætter:
- Samtidig har det givet os mulighed for at få kontakt til nye kunder, som har fået øjnene op for, hvad Jysk kan tilbyde.
Som mange andre har Jysk også oplevet et markant løft i onlinesalget. Det gælder især på de markeder, hvor store dele af detailhandlen har været lukket helt ned i længere perioder.
Overskud og flere butikker
Når bundlinjen og resten af regnskabet er klar senere på året, kommer der med al sandsynlighed til at være tale om positive resultater, lyder topchefens vurdering.
- Coronavirus har resulteret i betydelige ekstra omkostninger på en lang række områder, siger Jan Bøgh.
- Omvendt har situationen også gjort, at vi har udsat en række investeringer, fordi vi på grund af nedlukning ikke kunne gennemføre de planlagte aktiviteter, og derfor ikke har ombygget og åbnet så mange nye butikker som planlagt, siger han.
Gennem regnskabsåret 2019/20 er det blevet til 106 nye butikker. Ifølge pressemeddelelsen regner Jysk nu med at skrue op for ekspansionen og åbne over 150 nye butikker inden 1. september 2021.
Krisen er ikke overstået
Til næste år kan det meget vel tænkes, at coronakrisen slår et slag med halen og gør livet svært for Jysk.
- Da de europæiske regeringer har holdt hånden under økonomien, har mange virksomheder ikke for alvor mærket de økonomiske konsekvenser af coronakrisen i det seneste regnskabsår, siger Jan Bøgh.
- Jeg forventer, at det i højere grad vil ske i år, og hvis arbejdsløsheden for alvor stiger, får det selvfølgelig konsekvenser for forbruget. Det vil også kunne mærkes i Jysk, lyder topchefens analyse.
Årsregnskabet for 2019/20 bliver det første efter sammenlægningen af de to dele af Jysk-kæden - Jysk Nordic og Dänisches Bettenlager. Sammensmeltningen skete i september sidste år.
Jysk har over 2.900 butikker og 24.000 medarbejdere i 51 lande.
LÆS OGSÅ: Studerende kan vinde indflydelse på fremtiden i Jysk
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter