Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Intetanende unge køber masser af kopivarer

En ny kampagne sætter fokus på kopivarer. Foto: PR.




Wednesday den 8 June 2022 kl. 10:00 af: Kristian Holgersen

Mange unge forbrugere ender med at bestille kopivarer på nettet, selvom det ikke var meningen, viser en ny undersøgelse.

Selv når man står med sko, briller eller tøj i hånden, kan det være en udfordring at skelne mellem kopier og originaler.

På nettet er det i sagens natur endnu sværere, og mange unge forbrugere ender da også med at købe forfalskede produkter, viser en rapport fra den europæiske varemærkemyndighed, EUIPO.

Blandt danskere mellem 15 og 24 år har 43 procent købt kopivarer uden at vide det. Det er to procent højere end gennemsnittet i EU.

En lidt mindre andel på 39 procent har bevidst erhvervet sig kopivarer på nettet, viser undersøgelsen, der også nævner tøj og elektronik som to af de mest populære varegrupper i den forbindelse.

Typisk er det en lavere pris, som lokker de unge forbrugere. Men de kan ende med at sætte deres eget helbred på spil, fordi kosmetik og tøj ikke bliver kontrolleret sundhedsskadelige stoffer, men's forfalsket elektronik risikerer at bryde i brand.

Og det er ikke alt, forklarer Barbare Suhr-Jessen, sektionschef hos Patent- og Varemærkestyrelsen.

- Når så mange danske unge risikerer at udsætte sig selv for fare, og for at støtte organiseret kriminalitet, har vi en vigtig opgave i at oplyse dem om, hvordan de handler sikkert og oplyst på nettet, siger hun.

- Det ulovlige salg af kopivarer har samtidig alvorlige konsekvenser for det danske samfund og vores erhvervsliv. De danske virksomheder går glip af store indtægter, når deres produkter, som er resultatet af hårdt arbejde, bliver kopieret, siger Barbara Suhr-Jessen.

Kampagne med kendt ansigt

For at gøre de unge forbrugere bedre til at spotte forfalskede varer, når de handler på nettet, lancerer Patent- og Varemærkestyrelsen en ny digital kampagne, der hedder ’Drop kopivarerne - vælg ægte’ i anledning af Verdens Anti-piratkopieringsdag den 8. juni.

Sammen med satirikeren og internetpersonligheden Martin Johannes Larsen, som er et kendt ansigt blandt målgruppen, sætter kampagnen fokus på nogle af de risici, man løber, hvis man køber en kopivare.

- De kriminelle bagmænd bag forfalskede varer bliver hele tiden dygtigere til at snyde forbrugerne, siger Barbara Suhr Jessen.

- Særligt når man handler på nettet, kan det være svært at spotte, om læbestiften, de flotte sneakers eller mobilopladeren er ægte eller forfalsket. Derfor giver kampagnen blandt andet de unge seks tips til at spotte kopivarer online, siger hun.

LÆS OGSÅ: Designvirksomhed vinder over detailgigant i andet forsøg

 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD