Ingen kontrollerer om supermarkederne sænker prisen
Afstemning
1. januar vinkede vi farvel til fedtafgiften, der bukkede under efter lidt mere end et år i sej modvind. Men om butikkerne nu også sænker priserne, er der ingen kontrolinstanser, der holder øje med.
Dansk Supermarked, Coop og De Samvirkende Købmænd har lovet kunderne at sænke priserne, så de svarer til priserne fri for fedtafgiften.Men hverken forbrugerrådet eller konkurrencestyrelsen har kapacitet til at kontrollere, om alle supermarkederne sænker priserne som lovet.
Det skriver Berlingske Business.
Konkurrencemyndigheder tjekker ikke priser
Forbrugerne er de eneste vogtere, der kan holde supermarkederne op på sine løfter om at sænke priserne med præcis det beløb, de lod dem stige ved fedtafgiftens indtog. Sådan lyder meldingen fra Forbrugerstyrelsen.
- Vi har ikke rigtigt mulighed for at kontrollere det. Det er ikke nogen lille opgave, og det kræver flere ressourcer, end vi har, men vi håber meget, at konkurrencemyndighederne tjekker det. Der er ingen tvivl om, at det er en myndighedsopgave at se, om butikkerne faktisk lever op til deres meget lovende løfter, så priserne ikke klistrer og først falder om et stykke tid, siger Vagn Jelsøe, afdelingschef hos Forbrugerrådet.
Men konkurrencemyndighederne har ikke tænkt sig at blande sig i supermarkedernes prissætning.
- Vi tjekker ikke forbrugerpriser som sådan. I udgangspunktet er det virksomhederne selv, der bestemmer priserne, og så er det op til forbrugerne at vælge der, hvor de helst vil handle, siger Niels Enemærke, der er kontorchef hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Discountkrig skærper priskonkurrence
Supermarkederne bliver dog presset på priserne i den discountkrig, der hærger for tiden, og som er tiltaget med lukkelovens ophør 1. oktober 2012, som senest har fået 375 af Coops Dagli´Brugsen nærbutikker til at sænke priserne på 230 varer i koncernens eget discountmærke X-tra.
LÆS OGSÅ: Lukkelov optrapper priskrig
LÆS OGSÅ: Chefredaktør: Lukkeloven hjælper Netto med at presse Fakta
Billigere smør, olie, fløde og kød
Når fedtafgiften nu igen er væk, er det varer som smør - som steg 2,60 kroner ved fedtafgiftens fødsel - som burde falde de samme 2,60 kroner, og den prisforskel er også væk, bekræfter Coop over for Berlingske Business.
Coop oplyser, at koncernen, der har Irma, Fakta, Kvickly og SuperBrugsen blandt sine supermarkedskæder, har ændret prisen på 2500 varer efter nytår. Det skyldes ikke kun afskeden med fedtafgiften. En række andre afgifter betyder nemlig, at prisen stiger på chokolade, vin, øl, is, kaffe og te.
LÆS OGSÅ: Vil detailhandlen sænke priserne på slik og smør fra nytår?
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter