Farvel fedtafgift, du vil ikke blive savnet
Folketinget har nu sagt endeligt farvel til den omstridte fedtafgift. Dansk Erhverv kommer ikke til at savne det dyre bekendtskab, der har kostet 200 millioner kroner i administration.
1. januar 2013 er det slut med det, Dansk Erhverv kalder for en administrativ gyser. Det er slut med fedtafgiften.
Analyser fra Dansk Erhverv viser, at fedtafgiften på sin korte levetid har kostet engros- og detailbranchen 200 millioner kroner i administrationsomkostninger. Derfor er brancheorganisationen godt tilfreds med at skulle sige farvel og tak.
LÆS OGSÅ: Fedtafgiften har kostet detailhandlen 200 mio
- Afgiften har været et dyrt bekendtskab. Virksomhederne er blevet påført massive administrative byrder, som ikke har bidraget til at skabe hverken vækst eller innovation, bl.a. til nye it-systemer, indhentning af oplysninger fra udenlandske leverandører, beregning af nye priser og indberetning til offentlige myndigheder, siger Lotte Engbæk Larsen, Dansk Erhverv, i en kommentar.
De ekstra administrationsomkostninger har ifølge Dansk Erhvervs analyse betydet, at hver tredje virksomhed har brugt færre ressourcer på innovation og forretningsudvikling.
1. oktober kunne fedtafgiften fejre sin et års fødselsdag - på det tidspunkt tog samtlige partier dog afstand fra afgiften, der ikke havde virket efter hensigten - i stedet for at købe mindre fed mad, købte mange danskere billigere mærker.
LÆS OGSÅ: Fedtafgiften fejrer etårsfødselsdag uden venner
Nye afgifter på vej
Branchen kan nu se frem til en række andre afgifter fra januar.
- Der udestår dog fortsat udfordringer for fødevarevirksomheder i Danmark i forhold til afgiftspolitikken. Allerede den 1. januar 2013 stiger en lang række afgifter på en række grænsehandelsfølsomme varer, blandt andet på øl, vin og slik og chokolade. Så forbrugerne kan forvente fortsatte prisstigninger på en række varer, siger Lotte Engbæk Larsen.
Forsker spår nøl i detailbranchen
Om forbrugerne kan se frem til billigere smør og bacon allerede fra 1. januar, må tiden vise.Seniorrådgiver Henning Otte Hansen fra Fødevareøkonomisk Institut ved Københavns Universitet har tidligere udtrykt bekymring for, om detailhandlen vil sænke priserne fra dag ét i det nye år.
- Priserne falder normalt svagt og utrolig langsomt, når der er grundlag for et prisfald. Omvendt stiger priserne hurtigt, hvis vi får højere afgifter eller dyrere råvarer. Så der er helt klart en fare for, at vi ikke får den fulde prisnedgang, sagde Henning Otte Hansen til Newspaq i november.
LÆS OGSÅ: Vil detailhandlen sænke priserne på smør og slik fra Nytår?
Både Coop og Dansk Supermarked lover at sænke priserne, når fedtafgiften forsvinder.
- Vi satte priserne op i forholdet ét til ét, da afgifterne kom, og vi sætter priserne ned ét til ét, når afgifterne bliver afskaffet, sagde informationsdirektør hos Coop, Jens Juul Nielsen, til 24timer i november.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter