Indtjeningen i familieejet kæde vokser med stor kraft
Overtagelsen af en konkurrent slår nu helt igennem hos familieejet byggemarkedskæde, hvor overskuddet vokser eksplosivt.
Næsten en fordobling af overskuddet før skat. Det står Davidsens Tømmerhandel tilbage med efter et succesfuldt 2021, som også kunne byde på en markant fremgang i omsætningen.
Et ekstra godt tag i de professionelle kunder bliver fremhævet som en af de væsentligste forklaringer af Henrik Clausen, som er adm. direktør for den familieejede byggemarkedskæde.
- Det er klart, at vi også er begunstiget af et generelt set positivt marked i det professionelle byggeri. Men vi er vokset relativt, og har taget markedsandele igen i 2021. Det er yderst positivt, at vores intensiverede fokus på erhvervskunder fortsat bidrager til udviklingen af forretningen, siger han.
I 2021 voksede toplinjen hos Davidsens Tømmerhandel med 15 procent og landede på 3,85 milliarder kroner, mens resultatet før skat lyder på 203 millioner kroner.
Davidsens Tømmerhandel er til stede i det meste af landet, men det største fokus er på Syddanmark, hvor de fleste butikker ligger.
Stort opkøb slår igennem
Samtidig kan Henrik Clausen notere sig, at opkøbet af en konkurrerende kæde, Optimera, nu for alvor er begyndt at vise sig i årsregnskabet.
- I de sidste tre år har vi med opkøbet af Optimera samt investeringer i både nye lokationer og strategiske tilpasninger af vores eksisterende butikker øget omsætningen med 1,5 milliarder kroner, siger han og fortsætter:
- Udviklingen afspejler, at vi i dag er en landsdækkende, men lokalt fokuseret trælastkæde. Samtidig har vi fuldendt integrationen af Optimera og i den proces formået at videreudvikle de nye forretninger under Davidsen-navnet, så vi nu høster alle effekterne af de synergier, vi har skabt.
For 2022 forventer Davidsen en omsætning, der fortsat vokser og et resultat på niveau med 2021. Undervejs skal der blandt andet arbejdes på yderligere ekspansion.
- Vi synes, at vi har fundet en effektiv formel, hvor vi lykkedes med at kombinere national skala og effektivitet med et stærkt, lokalt udtryk. Det er også måden vi vil gå til vores videre ekspansion, siger Henrik Clausen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter