Indkøbsdirektør i Salling Group: Danskerne forkæler sig selv
Gennem coronakrisen har kunderne kastet deres kærlighed på en række varegrupper. En indkøbsdirektør fra Salling Group gør status.
Da katastrofestemningen slog ned som et lyn i marts sidste år, stimlede forbrugerne sammen i supermarkederne for at købe toiletpapir, håndsprit og langtidsholdbare fødevarer på konserves.
Det varede et kort stykke tid, før salget ebbede ud igen. Men coronakrisen har siden været med til at hæve salget af flere andre typer varer mere permanent.
Ifølge Salling Group gælder det blandt andet ingredienser til hjemmebagning, som har oplevet fremgang.
- I starten havde vi en formodning om, at kunderne primært handlede ind til proviantering forud for en usikker tid, siger Jean Ladehoff.Han er er indkøbsdirektør i Salling Group.
- Men efterspørgslen fortsatte, og vi kunne tydeligt se en sammenhæng mellem købstendenser, og at danskerne fik mere tid derhjemme. Det er fortsat indtil nu, og det stiller naturligvis krav til os, for vi skal kunne inspirere og tilbyde vores kunder nye, spændende produkter indenfor de kategorier, hvor vi kan se, at efterspørgslen er forblevet høj.
Flere øl til hjemme-weekenden
Rigtige byture har været sat i skammekrogen under langt det meste af pandemien, og det har fået mange danskere til at putte lidt ekstra øl i indkøbskurvene til weekenderne derhjemme.
Især har tørsten været stor efter specialøl.
Fra februar 2020 til januar 2021 blev der solgt 2,6 milliarder flere specialøl i forhold til samme periode året før. Et andet eksempel er, at danskerne købte 770.000 flere øl af mærket Corona i 2020 end i 2019.
- Vi tolker udviklingen som et tegn på, at danskerne vil forkæle sig selv derhjemme gennem en ganske særlig tid. Det gælder også indenfor kategorier som blandt andet the og kaffe, hvor vi kan se, at de mange timer på hjemmekontoret kalder på nye smage og indtryk, siger Jean Ladehoff.
Siden marts 2020 har Salling Group også oplevet en øget efterspørgsel på økologi, der er gået med 14 procent frem i forhold til 2019.
LÆS OGSÅ: Coop rykker på forbrugernes trang til 'cheap luxury'
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Forbrugertilliden falder: Økonom ser en klar tendens hos danskerne
Supermarkeder hjælper danske forbrugere til endnu et verdensmesterskab
Salling Group kommer med en appel til alle medarbejdere
Tidligere tv-vært forlader direktørpost i Salling Group
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter