Holch Povlsen vækker opsigt med investering i konkurrerende kæde
Han er allerede hovedaktionær i butikskæden Normal, og nu sætter Anders Holch Povlsen også et ben i konkurrentens lejr.
Anders Holch Povlsen, som er landets rigeste person og ejer af modekoncernen Bestseller, retter blikket mod butikskæden Matas.
I en storaktionærmeddelelse fremgår det, at Anders Holch Povlsen har købt lige over fem procent af aktierne i Matas A/S gennem selskabet Brightfolk A/S.
Handlen har vakt opsigt, fordi Anders Holch Povlsen i forvejen er storaktionær i den konkurrerende butikskæde Normal, hvor produkter inden for personlig pleje også er en central del af sortimentet.
Hverken Anders Holch Povlsen eller direktøren for Brightfolk - Lise Kaae - har været ude at forklare om opkøbet. Men i Børsen er den adm. direktør i Normal god for en kommentar. Han har intet at udsætte på Matas.
- Vi ser Matas som en spiller på markedet ligesom alle andre, der sælger personlig pleje, så vi har det fint med Matas, siger Torben Mouritsen til avisen.
- De laver noget andet end vi gør, og sælger selvfølgelig nogle af de samme produkter, men i langt størstedelen af tilfældet er det nogle helt andre typer produkter og en anden oplevelse, vi giver kunderne. Så det er to forskellige koncepter, der selvfølgelig i nogen grad kæmper om de samme produkter, men i langt højere grad ikke gør, fortsætter han.
Bliver en del af festen
Matas får den kendte erhvervsmand med ombord på et tidspunkt, hvor forretningen går strygende. I det seneste kvartalsregnskab steg omsætningen således med 7,9 procent til lige over en milliard kroner.
Samtidig har den adm. direktør - Gregers Wedell-Wedellsborg - fremlagt en femårig vækststrategi, som gerne skulle sende den årlige omsætning forbi fem milliarder kroner.
Matas regner med at bruge over en milliard kroner på vækststrategien og 500 millioner på at opføre et nyt logistikcenter i hjembyen Allerød nord for København.
- Vores kunder kan se frem til, at vi over de næste fem år løbende udvider vores sortiment på matas.dk med masser af nye brands og titusindvis af nye varer, som vi kan levere fra dag til dag over hele landet og samme dag i Hovedstaden, Århus, Odense og Trekantområdet, siger Gregers Wedell-Wedellsborg i en pressemeddelelse.
- Samtidig vil vi investere i et nyt logistikcenter, løbende forny vores butikker med digitale services samt fortsat styrke vores DNA, som er rådgivning af vores kunder, siger han.
LÆS OGSÅ: Holch Povlsen dropper det meste af ejerskabet i tabsramt kæde
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter