Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Holch Povlsen vækker opsigt med investering i konkurrerende kæde

Foto: Pressefoto



Monday den 23 August 2021 kl. 09:53 af: Kristian Holgersen

Han er allerede hovedaktionær i butikskæden Normal, og nu sætter Anders Holch Povlsen også et ben i konkurrentens lejr.

Anders Holch Povlsen, som er landets rigeste person og ejer af modekoncernen Bestseller, retter blikket mod butikskæden Matas.

I en storaktionærmeddelelse fremgår det, at Anders Holch Povlsen har købt lige over fem procent af aktierne i Matas A/S gennem selskabet Brightfolk A/S.

Handlen har vakt opsigt, fordi Anders Holch Povlsen i forvejen er storaktionær i den konkurrerende butikskæde Normal, hvor produkter inden for personlig pleje også er en central del af sortimentet.

Hverken Anders Holch Povlsen eller direktøren for Brightfolk - Lise Kaae - har været ude at forklare om opkøbet. Men i Børsen er den adm. direktør i Normal god for en kommentar. Han har intet at udsætte på Matas.

- Vi ser Matas som en spiller på markedet ligesom alle andre, der sælger personlig pleje, så vi har det fint med Matas, siger Torben Mouritsen til avisen.

- De laver noget andet end vi gør, og sælger selvfølgelig nogle af de samme produkter, men i langt størstedelen af tilfældet er det nogle helt andre typer produkter og en anden oplevelse, vi giver kunderne. Så det er to forskellige koncepter, der selvfølgelig i nogen grad kæmper om de samme produkter, men i langt højere grad ikke gør, fortsætter han.

Bliver en del af festen

Matas får den kendte erhvervsmand med ombord på et tidspunkt, hvor forretningen går strygende. I det seneste kvartalsregnskab steg omsætningen således med 7,9 procent til lige over en milliard kroner.

Samtidig har den adm. direktør - Gregers Wedell-Wedellsborg - fremlagt en femårig vækststrategi, som gerne skulle sende den årlige omsætning forbi fem milliarder kroner.

Matas regner med at bruge over en milliard kroner på vækststrategien og 500 millioner på at opføre et nyt logistikcenter i hjembyen Allerød nord for København.

- Vores kunder kan se frem til, at vi over de næste fem år løbende udvider vores sortiment på matas.dk med masser af nye brands og titusindvis af nye varer, som vi kan levere fra dag til dag over hele landet og samme dag i Hovedstaden, Århus, Odense og Trekantområdet, siger Gregers Wedell-Wedellsborg i en pressemeddelelse.

- Samtidig vil vi investere i et nyt logistikcenter, løbende forny vores butikker med digitale services samt fortsat styrke vores DNA, som er rådgivning af vores kunder, siger han.

LÆS OGSÅ: Holch Povlsen dropper det meste af ejerskabet i tabsramt kæde



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD