Her McDonald's turnaround-plan
Burgergiganten har præsenteret en strategi, der skal vende den seneste tids kedelige udvikling. Flere franchisetagere og mindre bureaukrati er en del af opskriften.
Efter et par måneder i chefstolen har McDonald's topchef Steve Easterbrook nu præsenteret en plan, der blandt andet skal sikre burgerkæden en øget vækst.
LÆS OGSÅ: McDonald's skifter topchefen ud
McDonald's har gennem den seneste tid tabt terræn til blandt andet konkurrenter med sundere fastfood-alternativer, og Steve Easterbrooks turnaroundplan er første skridt på vejen til at sikre fremtidens McDonald's.
- Den umiddelbare prioritet for vores forretning er at skabe vækst under en ny organisationsstruktur og et nyt ejerskabsmix designet til at sætte større fokus på kunden, forbedre vores fundamentale drift og sikre et engagement til at drive bedre restauranter, siger Steve Easterbrook i en udtalelse.
Vil have mindre bureaukrati
Den nye organisationsstruktur betyder, at McDonald's fremover vil følge en struktur med fokus på fire segmenter: USA - kædens største marked, der står for mere end 40 procent af indtjeningen, ledende internationale markeder - Australien, Canada, Frankrig, Tyskland og Storbritannien, der drives under ens økonomiske forhold og har ens vækstmuligheder, markeder med høj vækst - det vil sige markeder med større franchising potentiale samt grundlæggende markeder - der tæller de resterende markeder i McDonald's imperiet.
- Vores nye struktur vil blive støttet af strømlinede hold med færre ledelseslag og mindre bureaukrati, og vores markeder vil blive bedre organiseret omkring deres vækstmuligheder, ressourcebehov og bidrag til selskabets samlede fortjeneste, siger Steve Easterbrook, der samtidig har udpeget et nyt ledelseshold, der får ansvaret for de nye områder.
Større franchise-fokus
Endnu et led i forsøget på at vende udviklingen er et endnu større fokus på franchise.
I dag drives 81 procent af McDonald's restauranter at franchisetagere. Den andel skal være oppe på 90 procent i 2018.
Det betyder, at yderligere 3.500 McDonald's restauranter rundt om i verden skal være franchise-ejede i 2018. Tidligere havde McDonald's en plan om, at minimum 1.500 restauranter skulle omdannes til franchise inden 2016.
- Vores nye, tungere franchise-forretningsmodel vil generere en mere stabil og forudsigelig omsætning og cash flow og kræver færre ressourcer i support-strukturen, siger McDonald's CAO, Pete Bensen.
McDonald's serverer hver dag mad til omkring 69 millioner kunder fra sine mere end 36.000 restauranter på verdensplan.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter