Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Kan fremtidens parkering hjælpe butikkerne?"

- Martin Michael Frederiksen, It-ekspert og foredragsholder
Læs bloggen her

Her McDonald's turnaround-plan

Foto: detailfolk.dk



Tirsdag den 5 maj 2015 kl. 11:27 af: Freja Thorbech - 0

Burgergiganten har præsenteret en strategi, der skal vende den seneste tids kedelige udvikling. Flere franchisetagere og mindre bureaukrati er en del af opskriften.

Efter et par måneder i chefstolen har McDonald's topchef Steve Easterbrook nu præsenteret en plan, der blandt andet skal sikre burgerkæden en øget vækst.

LÆS OGSÅ: McDonald's skifter topchefen ud

McDonald's har gennem den seneste tid tabt terræn til blandt andet konkurrenter med sundere fastfood-alternativer, og Steve Easterbrooks turnaroundplan er første skridt på vejen til at sikre fremtidens McDonald's.

- Den umiddelbare prioritet for vores forretning er at skabe vækst under en ny organisationsstruktur og et nyt ejerskabsmix designet til at sætte større fokus på kunden, forbedre vores fundamentale drift og sikre et engagement til at drive bedre restauranter, siger Steve Easterbrook i en udtalelse.

Vil have mindre bureaukrati

Den nye organisationsstruktur betyder, at McDonald's fremover vil følge en struktur med fokus på fire segmenter: USA - kædens største marked, der står for mere end 40 procent af indtjeningen, ledende internationale markeder - Australien, Canada, Frankrig, Tyskland og Storbritannien, der drives under ens økonomiske forhold og har ens vækstmuligheder, markeder med høj vækst - det vil sige markeder med større franchising potentiale samt grundlæggende markeder - der tæller de resterende markeder i McDonald's imperiet.

- Vores nye struktur vil blive støttet af strømlinede hold med færre ledelseslag og mindre bureaukrati, og vores markeder vil blive bedre organiseret omkring deres vækstmuligheder, ressourcebehov og bidrag til selskabets samlede fortjeneste, siger Steve Easterbrook, der samtidig har udpeget et nyt ledelseshold, der får ansvaret for de nye områder.

Større franchise-fokus

Endnu et led i forsøget på at vende udviklingen er et endnu større fokus på franchise.

I dag drives 81 procent af McDonald's restauranter at franchisetagere. Den andel skal være oppe på 90 procent i 2018.

Det betyder, at yderligere 3.500 McDonald's restauranter rundt om i verden skal være franchise-ejede i 2018. Tidligere havde McDonald's en plan om, at minimum 1.500 restauranter skulle omdannes til franchise inden 2016.

- Vores nye, tungere franchise-forretningsmodel vil generere en mere stabil og forudsigelig omsætning og cash flow og kræver færre ressourcer i support-strukturen, siger McDonald's CAO, Pete Bensen.

McDonald's serverer hver dag mad til omkring 69 millioner kunder fra sine mere end 36.000 restauranter på verdensplan.

LÆS OGSÅ: McDonald's tager kram og highfives som betaling



Flere detailnyheder Gå til forsiden

Kommentér denne artikel. (Du kan blive den første)



Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:



Kommentarer

Skriv kommentar med profil

> Log ind her, eller opret profil her


Skriv kommentar uden profil

> Vi benytter Google antispam løsning for din sikkerhed

Navn
E-mail (Vises ikke)
Husk den gode tone :-)






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD