Gik konkurs sidste år: Nu melder brillekæde om øget salg
Konkursen er det bedste, der er sket. Det mener direktøren for dansk brillekæde, som har mistet over halvdelen af sine butikker.
I foråret 2016 talte Søren Møller, stifter af brillekæden CrossEyes, om at nå 150 butikker. Men allerede året efter blev der lagt en alvorlig dæmper på ambitionerne.
En fejlslagen satsning på det britiske marked endte med en konkurs. Nu fortryder Søren Møller, som stadig står i spidsen for CrossEyes, den offensive strategi.
- Da jeg startede CrossEyes i sin tid var det med masser af hjerteblod og et oprigtigt ønske om at forandre branchen, siger han i en pressemeddelelse.
- Men det fokus mistede jeg undervejs, fordi det pludselig kom til at handle om flest mulige prikker på landkortet. Derfor var den her turnaround helt nødvendig, fortsætter han.
Færre butikker
Rekonstruktionen af virksomheden kalder Søren Møller for “det bedste, der er sket for kæden.” Den primære opgave var at afslutte aktiviteterne i udlandet.
- Vi spredte os for hurtigt i England og havde ikke de rette franchisepartnere til at løfte opgaven, siger han.
- Butikkerne herhjemme udviklede sig derimod positivt, hvilket er grunden til, at den her rekonstruktion har været muligt. Så jeg besluttede, at fokus de kommende år skulle være på de danske butikker.
Samtidig har man sagt farvel til de fleste af franchisetagerne for i stedet at åbne egne butikker.
Mere salg
Noget kunne tyde på, at CrossEyes er tilbage på rette spor. For siden rekonstruktionen i efteråret er omsætningen steget med 30 procent.
Virksomheden forventer at slutte andet halvår af 2018 med en positiv driftsomsætning, mens årsregnskabet for næste år gerne skulle ende i plus.
- Oprydningsarbejdet har kostet mange ressourcer, men vi er så småt ved at være i mål nu. Nu skal vi se fremad, siger Søren Møller. Han vil gerne nå op på 30 butikker frem mod 2022.
CrossEyes gik fra 24 butikker i Danmark og England til ti danske butikker efter rekonstruktionen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter