Gamle kønsroller i butikken: Målrettede kvinder køber tøj til deres mænd
En herretøjsbutik på nettet har set nærmere på sine kunder, og det viser sig, at kvinder står bag en betydelig del af salget.
Som regel flyder det ikke ligefrem over med mandlige kunder i tøjbutikker til kvinder. Men i herretøjsbutikker er historien lidt en anden, tyder det på.
I hvert fald viser tal fra Care of Carl - en herretøjsbutik på nettet - at 37,1 procent af alle køb bliver foretaget af kvinder.
Ser man på andelen af kvindelige kunder, så ligger niveauet en smule lavere på 28 procent. Det betyder, at de er mere målrettede i deres indkøb og har en højere konverteringsfrekrens end deres mandlige modstykker, skriver Care of Carl i en pressemeddelelse.
- Vi har eksempler på kvindelige kunder, som hver anden eller tredje måned lægger kæmpeordrer på 15-20.000 kroner til deres mænd, siger David Brink i pressemeddelelsen. Han er Country Manager i Care of Carl.
- Hvis vi så samme data fra en webshop udelukkende med kvindetøj, er jeg sikker på, at billedet ville være et helt andet, fortsætter han.
Gamle kønsroller
Indkøb af tøj er i mange tilfælde stadig en kvindeting, også når det gælder herretøj, mener Torsten Grunwald. Han er forfatter til bogen Den velklædte mand og skriver en modeblog.
- Der er heldigvis mange mænd, der selvstændigt og stilbevidst har styring med, hvad der hænger i klædeskabet, siger han i pressemeddelelsen fra Care of Carl.
- Men historisk set har tøj været kvindens domæne, og selv om kønsrollerne har ændret sig markant i de seneste 50 år, er der stadig noget af den traditionelle arbejdsfordeling mellem mand og hustru, der hænger ved, siger Torsten Grunwald
Han mener desuden, at mænd har en tendens til at hænge fast i en bestemt stil eller nogle få udvalgte mærker, mens kvinder generelt er mere opdaterede på det aktuelle modebillede.
Care of Carl blev grundlagt af svenske Henning Källqvist i 2008. Siden 2016 har virksomheden også haft en dansk netbutik.
LÆS OGSÅ: Stræbsomt herretøjsbrand har taget hul på detailsatsning
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter