Fusion afvist: Inspiration får nyt navn
Fusionen mellem Imerco og Inspiration er ikke blevet godkendt af myndighederne. Begge kæder lancerer nu nye koncepter.
Sidste år kom det frem, at isenkræmmerkæderne Imerco og Inspiration ville slå pjalterne sammen. Dengang lød meldingen, at de to kæder skulle fortsætte under hvert sit navn, men den plan er nu ændret efter indgreb fra Konkurrencerådet.
I stedet bliver Inspiration udfaset fra markedet. 25 af kædens bedste butikker bliver omdannet til at indgå i Imerco - resten bliver kørt videre under et andet navn og koncept af den hidtidige ejer 3C. Det skriver Imerco i en pressemeddelelse.
- Jeg er meget glad for i dag at kunne meddele, at vi lægger de 25 bedste Inspiration-butikker ind i Imerco og gør Danmarks stærkeste butiks- og gavekæde inden for køkkenudstyr, borddækning, gaver og boligtilbehør endnu bedre for vores kunder, siger Frederik Brønnum, der er administrerende direktør i Imerco-koncernen.
- Vi ser et kæmpe potentiale i at satse meget mere inden for bolig- og indretningsudstyr. Med 180 Imerco-butikker kan vi for alvor realisere vores planer om at blive Danmarks bedste butikskæde inden for vores felt, fortsætter han.
Lancerer nyt butikskoncept
I forbindelse med overtagelsen af de 25 Inspiration-butikker har Imerco-koncernen valgt at samle alle aktiviteter under Imerco-navnet og dermed udfase Inspiration-brandet.
- Overtagelsen giver os en fantastisk mulighed for at kvalitetsløfte hele vores koncept og skabe et nyt, større og stærkere Imerco, som vi glæder os meget til at vise vores kunder, fortæller administrerende direktør Frederik Brønnum.
Imerco lancerer derfor i begyndelsen af 2018 butikskonceptet ”Imerco Home”, som bliver 40-50 større butikker, der - foruden Imerco’s nuværende og velkendte sortiment - vil have et særligt fokus på bolig og indretning.
- Vi ser et stort potentiale i at satse mere på bolig og indretning. I de nye Imerco Home-butikker vil kunderne møde en anderledes og mere spændende butiksoplevelse med nye varer og større fokus på bolig og inspirerende indretning, siger Frederik Brønnum.
Derfor greb Konkurrencerådet ind
Fusionen af de to store isenkræmmerkæder gav anledning til betænkeligheder hos Konkurrencerådet, som først gav sin godkendelse, efter parterne havde afgivet tilsagn.
- Det har været nødvendigt at gribe ind, fordi en fusion mellem to af de største konkurrenter på markedet for detailsalg af boligartikler ville hæmme konkurrencen betydeligt og i sidste ende skade forbrugerne, blandt andet med risiko for højere priser, siger formand for Konkurrencerådet, professor Christian Schultz, i en pressemeddelelse.
Han understreger, at det har været afgørende for sagens godkendelse, at 20 af de oprindeligt 45 Inspiration-butikker skulle frasælges til den hidtidige ejer med det formål at starte en ny detailkæde.
- Den nye kæde skal være levedygtig og kunne etablere sig som konkurrent. Det, vurderer vi, er tilfældet med parternes tilsagn, siger Christian Schultz.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter