Forsker slår et slag for kassedamers ret til at være sure
Det er ok, når kassedamen ikke smiler til kunderne, slår en forsker fast, efter en debattør har kritiseret de danske servicemedarbejderes attitude.
Det er helt i orden, når der ikke altid er et smil på læben hos medarbejderen bag kassen i det lokale supermarked.
Det mener adjunkt ved Institut for Sociologi og Socialt Arbejde på Aalborg Universitet Merete Monrad, skriver Avisen.dk.
Hun vil gerne slå et slag for kassedamens ret til at være sur, efter debattøren Julius Rechendorff har skrevet et indlæg i Politiken, hvor han opfordrer kasseassistenterne til enten at smile og udøve service eller at sige deres job op.
Merete Monrad siger til Avisen.dk, at der i servicesektoren mangler anerkendelse af, hvor meget det kræver at vise følelsesmæssig omsorg. Og selvom medarbejderne gør en ekstra indsats, afspejles det ikke i deres løn.
Hos HK Handel siger arbejdsmiljøkonsulent Merete Hansen til Avisen.dk, at kunderne bør vende det kritiske blik mod dem selv i stedet for mod kassedamen. Tonen er blevet hårdere i supermarkedskøerne, understreger hun.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter