Forbrugerrådet udstiller butikker på ny liste
Mange butikker kræver penge for at tjekke, om fejl i deres varer er omfattet af reklamationsretten. Forbrugerrådet udstiller dem på ny liste.
Forbrugerne har ret til at klage, hvis der viser sig at være fejl og mangler i deres produkt senest to år efter, de har købt det. Men selvom de har ret til at klage, skal mange stadig betale for at få deres produkt undersøgt. Det skriver Forbrugerrådet i en pressemeddelelse.
Forbrugerrådet har lavet en liste over butikker, som tager gebyr for at undersøge, om fejlen i varen er omfattet af reklamationsretten. Du kan se listen her.
En rundspørge, som Forbrugerrådet har gennemført, viser nemlig, at omkring halvdelen af de butikker, som Forbrugerrådet har spurgt, tager et gebyr for at undersøge varen inden de to år er gået.
Og det er "dybt urimelig", vurderer formand for Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip.
Undersøgelserne kan nemlig resultere i en ekstraregning til forbrugeren på helt op til 1000 kroner, hvis butikken eller butikkens værksted konkluderer, at fejlen ikke er omfattet af reklamationsretten.
- Forbrugere, der vil gøre brug af deres lovsikrede reklamationsret, risikerer at få produktet tilbage med samme fejl og en stor regning oveni. Det får folk til at opgive reparationer og det afholder folk fra at klage. Undersøgelsesgebyrer underminerer reklamationsretten, der er en hjørnesten i dansk forbrugerbeskyttelse. Det holder ikke, siger Anja Philip.
LÆS OGSÅ: Forbrugerombudsmanden: Ulovligt at indsamle kunders betalingsoplysninger
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter