Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Forbrugerne ser lyst på fremtiden

Foto: detailfolk.dk



Friday den 23 August 2013 kl. 09:50 af: Freja Thorbech

Forbrugertilliden er på det højeste niveau siden 2007. Det er godt nyt for den danske økonomi, vurderer Dansk Erhverv.

De danske forbrugere har lagt sortsynet bag sig og ser positivt på fremtiden.

Indikatoren for forbrugertilliden er i august på 5,9 mod 3,7 i juli, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Tallene er et udtryk for, hvordan danskerne ser på den aktuelle og den fremtidige økonomiske situation.

Det er tredje måned i træk, at forbrugertilliden er positiv, og den har ikke ligget så højt siden slutningen af 2007. Det er positivt for dansk økonomi, vurderer man hos Dansk Erhverv.

- At forbrugernes tillid fortsætter med at stige er en god nyhed for dansk økonomi, idet det indikerer, at forbrugerne nu så småt tror på, at det begynder at gå bedre i Danmark. Dette er en meget afgørende brik i forsøget på at få gang i det private forbrug, der i lang tid har ligget underdrejet sammen med forbrugernes forventninger, siger cheføkonom Michael H.J. Stæhr i en udtalelse.

Lidt har også ret

Den seneste tid har budt på flere positive nøgletal, men det er endnu for tidligt, at glæde sig alt for meget, mener Michael H.J. Stæhr og fremhæver, at de seneste måneders positive forbrugerforventninger endnu ikke har afspejlet sig i tallene for detailsalget. Torsdag kom salgstallene fra juli, der viste et fald i sommerens salg i de danske butikker.

LÆS OGSÅ: Fald i det danske detailsalg

- Der er således ikke baggrund for det store forbrugsboom, bare fordi forbrugerne er blevet mere positive, men lidt har som bekendt også ret, om end vi stadig mangler at se effekten, siger Michael H.J. Stæhr.

Han fremhæver blandt andet den seneste reallønsfremgang og den faldende arbejdsløshed som noget, der kan få forbrugerne til at fylde mere i indkøbskurven.

- Begge effekter kan således udmønte sig i et øget forbrug til glæde for det private forbrug og dermed dansk økonomi, der bestemt godt kan bruge noget medvind efter nogle år med økonomisk stilstand, siger cheføkonomen.

LÆS OGSÅ: Danskerne får flere milliarder til forbrug



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD