Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Forbrugerne føler sig snydt af butikker





Wednesday den 12 October 2016 kl. 10:00 af: Lise Møller Schilder

Mange fødevarer er langt fra så lækre, som de fremstår af emballagen. Forbrugerrådet Tænk har anmeldt 14 produkter.

Hvad er pizzatopping egentlig? Det spørgsmål er det nok de færreste, som stiller sig selv, fordi de antager, at det er en eller anden form for ost. Men der tager de fejl.

Forbrugerrådet Tænk har nemlig fundet ud af, at pizzatopping hovedsageligt består af palmeolie og vand, selvom det unægteligt ligner revet ost. Og det er langt fra det eneste produkt, der smykker sig med lånte fjer. Det skriver Forbrugerrådet Tænk i en pressemeddelelse.

Eksempelvis ser en roastbeef i skiver ud til at være stegt, men den er i stedet kogt, og ”stegeskorpen” består af tilsat karamelfarve.

- Selvfølgelig skal producenter og detailhandel sælge deres produkter til forbrugerne. Men de skal ikke oversælge dem, og det er desværre det, vi kan se, der sker i en række tilfælde. Derfor udfordrer vi i Forbrugerrådet Tænk i de kommende uger fødevarevirksomheder og detailhandel til i højere grad at lytte til forbrugerne og være ærlige om, hvad de sælger. Det forarger os forbrugere, og vi mister tilliden til producenterne, når markedsføringen er uærlig, siger formand for Forbrugerrådet Tænk Anja Philip.

Føler sig snydt

Undersøgelsen falder da også i tråd med forbrugernes opfattelse af flere produkter. I en spørgeskemaundersøgelse, som Forbrugerrådet Tænk står bag, svarer 60 procent af forbrugere, at de har oplevet at føle sig snydt af en fødevareemballage. 25 procent føler sig snydt jævnligt.

Efter gennemgangen af produkterne har Forbrugerrådet Tænk anmeldt i alt 14 produkter fra danske supermarkeder, til myndighederne for vildledning.

Se de 14 produkter Forbrugerrådet Tænk har anmeldt til myndighederne

- Desværre ender myndighedernes behandling af klager over markedsføring af fødevarer ofte i juridiske spidsfindigheder i stedet for at handle om, hvordan vi forbrugere faktisk oplever produktet og markedsføringen, når vi står i supermarkedet. Først og fremmest peger pilen på producenterne, der skal være ærlige og præcise, når de fortæller, hvad de sælger. Men der er desuden brug for mere sund fornuft og mindre juristeri i myndighedernes tolkning af reglerne, siger Anja Philip.

LÆS OGSÅ: Dansk Supermarked sagsøges for salg af kopivarer



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD