Flere års optur stopper for dansk modebrand
FAKTA
Omsætning (DKK'000)
2018/19: 371.512
2017/18: 419.148
2016/17: 377.045
2015/16: 297.950
2014/15: 250.215
Årsresultat
2018/19: 56.327
2017/18: 77.402
2016/17: 78.838
Driftsresultat
2018/19: 63.252
2017/18: 90.634
2016/17: 98.245
Kilde: Masai Clothing Company ApS, Annual report 2018/19
Toplinjen får et knæk i det nyeste årsregnskab hos dansk modebrand, hvor forandringerne nærmest har stået i kø.
Gennem flere år har modebrandet Masai oplevet fremgang på toplinjen. Men i det seneste årsregnskab bliver opturen sat godt og grundigt på pause.
For 2018/19 lander Masai en omsætning på 372 millioner kroner - en klar tilbagegang fra 419 millioner året før. Desuden bliver der skåret en ordentlig luns af årsresultatet, som lyder på 56 millioner.
Ifølge årsrapporten lever udviklingen da heller ikke helt op til forventningerne. Særligt ét punkt bliver udpeget som årsagen.
- Faldet i omsætning er sket primært i engrossalget, hvor Storbritannien udgør det største marked. Det er samtidig et marked under pres, skriver ledelsen, som også kan præsentere positive takter.
- Regnskabsperioden har budt på vækst i vores egne salgskanaler - både i de fysiske butikker og på nettet. Særligt er omsætningen i vores netbutik styrket markant, forklarer ledelsen.
Masai har har 1.500 forhandlere verden over og 37 egne butikker i Skandinavien. Netbutikken blev lanceret i 2016 og opererer i Danmark, Sverige, Norge, Storbritannien, Irland og Finland.
Mange forandringer
I efteråret 2019 fik Masai ny topchef, da Sune Bjerregaard forlod sin stilling efter mere end syv år.
Det kunne modebrandet bekræfte i en mail til Detailfolk, hvor det også fremgik, at bestyrelsesformand Margaret McDonald trådte til som midlertidig direktør.
Margaret McDonald kan trække på erfaring fra stillinger i en række kendte brands som Victoria’s Secret, Marks and Spencer og Flying Tiger Copenhagen, viser hendes cv på LinkedIn.
Sidste år kunne Masai desuden præsentere flere nye ansigter på chefgangen, en opdatering af sit logo og endelig blev modebrandet de første i branchen til at opnå en FSC-certificering.
FSC er en international non-profit mærkningsordning til træ og papir. I en FSC-skov bliver der ikke fældet mere træ, end skoven kan nå at reproducere.
LÆS OGSÅ: Konkurs rammer modebrand efter kuldsejlet detail-satsning
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter