Europa banker USA i nethandel
E-handlen på tværs af landegrænserne vokser hastigt i disse år, og nye tal viser, at Europa fortsat er større end USA i e-handelsstørrelse.
- Kig nu ud over vores egen lille andedam, og tænk i større europæisk eller globalt perspektiv! Sådan lyder budskabet og opfordringen oftere og oftere fra e-handelseksperterne til de danske netbutikker.
Og nye tal fra Ecommerce Europe, den europæiske paraplyorganisation for e-handelsvirksomheder, viser ifølge FDIH, at der er god grund til at følge rådet.
Den europæiske nethandelsomsætning steg med hele 19 % til 312 milliarder euro i 2012. Heraf stod de 28 EU-lande (inklusiv Kroatien, der bliver medlem af EU den 1. juli 2013) for ca. 89 % med en omsætning på ca. 277 milliarder euro.
Mere end 550.000 webshops
Ifølge FDIH, vurderer Ecommerce Europe, at antallet af egentlige B2C webshops rundede 550.000 ved udgangen af 2012, og dette tal vokser med ca. 15-20 % om året. Udviklingen går lige nu hurtigst mod syd og øst, der er ved at mindske afstanden til de mere modne markeder i Nord-, Vest- og Centraleuropa.
LÆS OGSÅ: Netbutikkers ekspansion kræver hårdt arbejde
E-handlen er samtidig en betydelig faktor for den europæiske beskæftigelse, hvor det anslås, at mere end 2 millioner mennesker - direkte eller indirekte - er i job grundet e-handelssektoren.
Europa slår USA i e-handel
Siden 2010 har Europa været større end USA i e-handelssammenhænge og har i dag en andel på 35,1 procent af den globale omsætning mod 33,1 procent for Nordamerika, herunder USA og Canada.
Norden, Holland og Storbritannien har, ifølge Wijnand Jongen, vice-præsident i Ecommerce Europe, tidligere haft et forspring grundet befolkningens store internetforbrug, samt brugen af mobile enheder. Men samtidig påpeger Wijnand Jongen, at de øvrige europæiske lande er ved at indhente dem.
Ecommerce Europa forventer, at europæisk B2C e-handel bliver fordoblet i størrelse ved udgangen af 2016 og dermed når en omsætning på 625 milliarder euro.
Tallene fra Ecommerce Europa er opgjort i samarbejde med forskellige e-handelsforeninger i Europa, herunder FDIH i Danmark, og i samarbejde med analyseinstituttet GfK.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter