Enorm handelsplatform dropper falske rabatter
En af de kendte handelsplatforme retter ind, når det gælder markedsføring. Det sker efter pres fra blandt andet danske myndigheder.
Den store handelsplatform Wish stopper med at bruge falske rabatter og personaliserede priser, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Myndigheder i en række EU-lande, herunder Danmark, har presset på for at ændre markedsføringen hos Wish, som ikke fulgte reglerne på området.
Tidligere har Wish solgt produkter, hvor den oplyste “normalpris” sandsynligvis aldrig har været den faktiske pris. Den type markedsføring er vildledende og kan friste forbrugerne til at foretage køb på falske præmisser.
Samtidig har Wish brugt oplysninger om hver enkelt forbruger til at bestemme, hvad visse produkter skulle koste for den enkelte, og den praksis har ikke fremgået tydeligt, som der ellers er klare regler om.
- På Wish’s hjemmeside er annonceret med særdeles vildledende rabatter. I EU er det forbudt for virksomheder at bruge vildledende rabatter. Forbrugerne skal kunne stole på, at der faktisk er tale om en rabat, når der annonceres med den, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
- Wish har vist priser til den enkelte forbruger, som var fastsat bl.a. ud fra de oplysninger, som Wish havde om forbrugerens tidligere køb, siger hun og fortsætter:
- Det er vigtigt, at vi som forbrugere bliver oplyst om den form for prissætning, så vi kan beslutte, om vi vil købe til en pris, der er fastsat ud fra, hvad vi hver især må antages at ville betale, mens vores nabo måske kan købe produktet til en ganske anden pris.
Myndighederne vil i de kommende måneder holde øje med, om Wish efterlever markedsføringslovens forbud mod vildledning.
LÆS OGSÅ: En af Holch Povlsens forretninger overtager modeplatform
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter