En succesfuld julekampagne kræver handling allerede nu
At reklamere for fulde gardiner ved højtiderne er ikke længere nok, lyder en af anbefalingerne fra ny rapport om e-handel.
Arbejdet med at få en indbringende julemåned bør allerede være i gang rundt omkring hos netbutikkerne.
Sådan lyder en af anbefalingerne fra Adobe, som netop har sendt en rapport på gaden, hvor data fra besøg i amerikanske netbutikker gennem julesæsonen er blevet analyseret.
- For detailhandlere er det essentielt at forstå, at en succesfuld julekampagne allerede starter, når tømmermændene har lagt sig den 1. januar, siger Imran Afzal i en pressemeddelelse. Han er marketingchef for Adobe i Norden.
- Det nytter ikke længere kun at reklamere for fuld blus omkring højtiderne. Man skal styrke sin position i forbrugeres bevidsthed over hele året med et benhårdt fokus på gode kundeoplevelser, så man bliver det naturlige valg, når julen sætter ind, fortsætter han.
Her er tre anbefalinger og trends fra Adobe til netbutikkerne:
1: Succesfuld julekampagne starter allerede i januar
Kortsigtede kampagnestrategier, som handler om at nå kunder med skræddersyede tilbud under juleindkøbet, fungerer kun i halvdelen af tilfældene, skriver Adobe.
Rapporten viser, at det er vigtigt for e-handlerne at give kunderne den bedst mulige oplevelse i løbet af hele året for på den måde at blive opfattet som det oplagte valg, når højtidsshoppingen går i gang.
2: Næsten en tredjedel af nethandel sker på mobilen
I juleperioden stod smartphones for første gang nogensinde for mere end halvdelen (51,4 procent.) af alle besøg på amerikanske e-handleres hjemmesider, og knap en tredjedel (31 procent) af alle køb blev gjort via mobilen. Det er en vækst på 24 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
Den 25. december var den dag i perioden, hvor mobilerne blev anvendt mest - hele 61,1 procent af netbutikkernes besøg og 42,3 procent af indtægterne kom fra smartphones.
3: Fokus på både e-handel og fysiske butikker
Detailhandlere, som kombinerer e-handel med fysiske butikker, har gode muligheder for at styrke sin position hos kunderne – hvis de formår at skabe gode kundeoplevelser begge steder, skriver Adobe.
Disse virksomheder så en stigning på 50 procent af de ordrer, hvor varerne skulle afhentes i en fysisk butik. Samtidig opnåede de mersalg, fordi kunden skal forbi butikken.
Forhandlere, der udelukkende sælger varer på nettet, kan dog glæde sig over, at kunderne her er 44 procent mere tilbøjelige til at gennemføre et køb sammenlignet med de netbutikker, der også har fysiske butikker.
LÆS OGSÅ: Butikker kæmper for at holde trit i omnichannel-kapløbet
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter