En bestemt kæde trækker voldsomt ned i årsregnskabet fra Coop
De fleste af Coop-kæderne levede op til forventningerne - men en enkelt tabte et trecifret millionbeløb i 2021, viser årsregnskabet.
Bestyrelsesformanden i Coop Danmark - Lasse Bolander - er egentlig godt tilfreds med årsregnskabet for 2021, selvom dagligvarekoncernen ikke har haft fremgang over hele linjen.
Den samlede omsætning for Coop Danmark og brugsforeningerne tager et hop fremad til 46 milliarder kroner, mens årets resultat på 717 millioner kroner før skat er en tilbagegang på 239 millioner i forhold til året før.
- Det er et tilfredsstillende resultat, der afspejler, at det er blevet hverdag i dagligvarehandelen igen. I 2020 var grænserne lukkede, de fleste arbejdede hjemme og restauranterne var ikke åbne – det gav som bekendt medvind for dagligvarehandlen. Så det er naturligt, at vi ikke fortsætter på samme høje niveau, siger Lasse Bolander i en pressemeddelelse.
- Årets resultat er også påvirket af de massive investeringer i den digitale transformation af virksomheden og udrulningen af Coop 365discount, siger han.
Kæde taber millioner
Gennem året har kæderne i Coop haft en meget forskellig udvikling.
Kvickly leverede et af de bedste resultater i kædens historie, mens Superbrugsen, Dagli’Brugsen og Irma opnåede resultater på niveau med forventningerne.
Anderledes ser det ud med Coops gamle discountkæde, Fakta. I årsrapporten for Coop Danmark fremgår det, at selskabet bag kæden tabte hele 263 millioner kroner i 2021.
- 2021 har for Fakta været præget af en utilfredsstillende udvikling i såvel omsætning som resultater, hvilket dog dækker over store forskelle mellem butikker, hvor en række fakta-butikker gør det godt i et vanskeligt marked. 2021 har samtidigt båret præg af store investeringer i Coop 365discount, fremgår det af årsrapporten.
I løbet af året er 55 Fakta-butikker blevet en del af Coop 365discount.
Dystre udsigter
Efter en periode, hvor coronakrisen har givet dagligvarebranchen rigtig gode vilkår for vækst, så er udsigten for 2022 langt mere dyster. Det skyldes stigende energipriser og inflation.
Derfor forventer Coop et betydeligt lavere resultat, når årsregnskabet for 2022 engang står klar.
- Vores langsigtede strategi holder vi fast i. Men her og nu betyder krigen i Ukraine og de meget omfattende prisforhøjelser, vi får fra vores leverandører, at vi bremser op, fordi sigtbarheden er blevet forringet, siger adm. direktør, Kræn Østergård Nielsen
- Alle er ramt af de stigende omkostninger. Vi mener, at vi bedst kan hjælpe danskerne med at fremme billigere alternativer, uden at det går ud over kvaliteten. Det kommer vi til at gøre konkret på en række områder, siger han.
I pressemeddelelsen bliver indsaten opsummeret således:
- En rekordhurtig udrulning af Danmarks nye store discountkæde, Coop 365discount. Siden efteråret 2020 er der åbnet 100 butikker. Og modtagelsen er så positiv, at tempoet nu sættes yderligere op og ved udgangen af 2022 forventes Coop 365discount at bestå af over 200 butikker.
- Forstærket fokus på både billigere og mere ansvarlige vareserier. Det drejer sig i første omgang om Änglamark. Dernæst er det planen med større synliggørelse af discountserien X-tra i SuperBrugsen, Kvickly og Dagli´Brugsen, Coop 365 i Fakta og Coop 365discount og Irma Hverdag i Irma.
LÆS OGSÅ: Coop skærer kraftigt i bemandingen på hovedkontoret
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter