Ekspert: En ‘sløvhedskultur’ koster butikker dyrt
Mange butikker kan forbedre salget uden at bruge penge på dyre kampagner og musikanter på torvet. Det handler om salgsglæde.
Butikkerne har det svært - det er ingen hemmelighed.
Konkurrencen fra nethandlen og flere måneders afmatning under coronakrisen hører til de åbenlyse udfordringer, men detailekspert Bruno Christensen peger også på en tredje faktor, som hæmmer butikkernes salg.
For ofte udviser ekspedienterne simpelthen ikke nok salgsglæde. Det har en forklaring.
- Ændringerne i ejerskabet af mange danske butikskæder, hvor man er gået fra privat ejerskab til at være en investering for en kapitalfond, har betydet, at hovedparten af danske kædebutikker har digitalisering og centralisering som de væsentligste nøgleområder i et centralstyret set-up, der ikke levner de lokale butikschefer mulighed for, at udvise et selvstændigt initiativ, skriver Bruno Christensen i en længere analyse på sin hjemmeside.
- Resultatet bliver en ”sløvhedskultur”, hvor det minimale indsats bliver den maksimale præstation.
Mere passionerede sælgere er løsningen. Det er langt vigtigere for butikkernes overlevelse og omsætning end ekesmpelvis store kampagner og musikanter på torvet, lyder analysen fra Bruno Christensen.
Gennem mere end 50 år har Bruno Christensen været konsulent og foredragsholder med dansk detailhandlen som speciale.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter