Ekspert: Sådan vinder kæderne discountkrigen
Kundernes forventninger til discount-supermarkederne har ændret sig. Der skal mere til end billige varer, vurderer ekspert.
Der er fem discountkæder tilbage i Danmark efter Kiwis lukning i sidste uge. Kæderne kæmper hårdt om de danske kunders gunst, og de har en stor opgave at løfte, hvis de ikke vil gå samme vej som Kiwi.
Det forklarer direktør for Retail Institute Scandinavia, Henning Bahr, til Berlingske. Han vurderer, at kæderne i dag skal gøre en ekstra indsats, så kunden får den samme oplevelse som i de dyrere supermarkeder. Det er ikke længere nok bare at sælge varer til en lav pris. Sortimentet skal være stort og personalet skal optræde serviceminded.
- Lavprissupermarkederne er en branche, hvor marginalerne er meget små. Hvis man ikke optimerer tingene hver eneste dag, så kan man risikere at gå fra et overskud til et underskud, siger Henning Bahr.
Udbuddet er eksploderet
I dag ser markedet for discount således ud: Netto har 450 butikker. Rema 1000 har lige under 300. Lidl har omkring 100 butikker, mens Aldi er oppe på 220 butikker. Faktakæden har omkring 400 butikker.
- Nogle af kæderne har udbygget deres butikskæder i kraft af en større strategi, men hvis der ikke er blevet skelet til markedet, så resulterer det i underskud og lukninger, siger Henning Bahr.
Antallet af discountbutikker er bare vokset og vokset i Danmark. I 1985 fandtes der 219 butikker. I 2005 var der 1114, mens der i 2016 var 1566 discountbutikker.
LÆS OGSÅ: Dagrofa-boss: Derfor lukker vi Kiwi
Læs hele artiklen på BusinessFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter