Ejerne styrtbløder - men Magasin holder nogenlunde fast
FAKTA
Nøgletal for Magasin:
- Omsætning
2017/18: 2.821 mio. kr.
2016/17: 2.822 mio. kr
2015/16: 2.851 mio. kr.
2014/15: 2.764 mio. kr.
2013/14: 2.559 mio. kr.
- Resultat af primær drift
2017/18: 165 mio. kr.
2016/17: 172 mio. kr.
2015/16: 176 mio. kr.
2014/15: 145 mio. kr.
2013/14: 119 mio. kr.
- EBITDA
2017/18: 227 mio. kr.
2016/17: 228 mio. kr.
2015/16: 227 mio. kr.
2014/15: 194 mio. kr.
2013/14: 168 mio. kr.
- Overskudsgrad
2017/18: 8,6 %
2016/17: 9,6 %
2015/16: 9,7 %
2014/15: 8,4 %
2013/14: 7,5 %
Kilde: Magasin
Trods succes på nettet er Magasins omsætning nærmest uændret. Hos ejerne i Storbritannien er situationen straks mere dramatisk.
Godt nok har kunderne indledt et lille stormløb på Magasins hjemmeside, hvor antallet af ugentlige besøgende er steget med næsten 100.000.
Men nøgletallene for regnskabsåret 2017/18, som Magasin har lagt frem i en pressemeddelelse torsdag formiddag, bliver ikke sendt på himmelflugt af den grund.
Omsætningen rør sig nærmest ikke ud af flækken og lander på 2.821 millioner kroner, mens driftsresultatet går syv millioner tilbage til 165 millioner kroner.
- Jeg er godt tilfreds med, at vi holder en stabil omsætning i et år, hvor vi har brugt ressourcer og manpower på at åbne et helt nyt Magasin i Aalborg og hvor konkurrencen både online og fysisk ikke er blevet mindre, siger Peter Fabricius. Han er økonomidirektør i Magasin.
- Vi kan se, at vi har godt fat i især de yngre kunder, og det ligger helt fast, at vi igen i år vil holde fokus skarpt på at give vores kunder en god oplevelse, uanset hvor de besøger os, fortsætter han.
Succes på nettet
Især på nettet går det lige nu godt for Magasin, fremgår det af pressemeddelelsen.
- Magasin.dk en blevet en ekstrem stærk platform, og vi kan se, at jo flere og bedre fysiske butikker, vi har, jo bedre går det med onlinesalget, siger Peter Fabricius.
- Derfor kan vores kunder se frem til, at vi fortsat vil investere en betydelig del af vores gode kræfter i at skabe endnu mere synergi mellem online og vores nu syv stormagasiner, siger han.
I 2017/18 havde Magasin.dk over 456.000 besøgende om ugen - året før lå tallet på 368.000. Det har fået omsætningen til at vokse med 45 procent.
Ejerne i krise
Mens der er tilfredshed med nøgletallene hos Magasin, så er situationen straks mere kritisk hos de britiske ejere i Debenhams.
Den britiske kæde af stormagasiner, som købte Magasin for en slik tilbage i 2009, taber næsten 500 millioner pund i det seneste regnskab, skriver The Telegraph.
Så stort har underskuddet aldrig været før, og Debenhams skulle da også være på nippet til at annoncere en spareplan, som vil føre til lukningen af op mod 50 varehuse. Det ville bringe 4.000 job i farezonen, skriver avisen.
Debenhams håber desuden på at kunne sælge Magasin for op mod 250 millioner pund - eller lige over 2 milliarder danske kroner. Købsprisen var bare 101 millioner kroner i sin tid.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter