Efterspørger mere vejledning og mindre fokus på politianmeldelser
Mange virksomheder holder igen med at bruge ord som grøn og bæredygtighed i markedsføringen på grund af usikkerhed.
Forbrugerne efterspørger klimavenlige produkter, men mange virksomheder er varsomme med at bruge ord som grøn og bæredygtighed i markedsføringen.
Ifølge en undersøgelse fra Dansk Erhverv har en tredjedel af de adspurgte i detail- og engrosbranchen været tilbageholdende med grønne udsagn, fordi de ikke vil beskyldes for greenwashing og måske få en politianmeldelse fra Forbrugerombudsmanden på nakken.
Mens bøderne for at overtræde markedsføringsloven er sat op, så halter vejledningen på området efter.
- Det står klart for enhver, at det har enorm betydning for den grønne omstilling, at jo hurtigere vi som forbrugere og virksomheder tilvælger og tilbyder grønne produkter og løsninger jo bedre, siger Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv.
- Myndighederne rasler med sanktionssablen, men vi hører fra vores medlemmer, at den myndighedsvejledning, der skal hjælpe dem med at følge reglerne for grøn markedsføring, er vanskelig at navigere i. Forbrugerombudsmanden har fået tilføjet ekstra ressourcer målrettet grøn markedsføring, og de penge skal komme erhvervslivet til gavn i form af en øget vejledningsindsats, siger han.
LÆS OGSÅ: HK-formand reagerer på lovforslag: - Jeg er målløs
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter