Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Dårligt vejr koster salg i butikkerne

Foto: detailfolk.dk



Monday den 22 June 2015 kl. 11:28 af: Freja Thorbech

Butikkernes salg faldt stort i maj, og det kan bl.a. tilskrives det dårlige vejr. En mavepuster til opsvinget, lyder det fra Dansk Erhverv.

Der blev langet færre varer over disken i landets butikker i maj.

Fra april til maj faldt detailsalget hele 1,2 procent, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Dagens tal kommer efter en stigende tendens i 2014 og en relativt flad udvikling i begyndelsen af 2015. Og Danmarks Statistik betegner det derfor som en usædvanlig stor tilbagegang i maj. Omsætningen i perioden marts-maj var 0,5 procent lavere end i perioden december-februar.

Det var især et stort fald på 7,8 procent i varegruppen beklædning, der trak salget ned i maj.

- En del af nedgangen skyldes muligvis dårligt vejr i maj, som kan have fået folk til at udskyde køb af sommertøj, lyder en mulig forklaring fra Danmarks Statistik. 

En mavepuster til opsvinget 

Økonom i Dansk Erhverv Mira Lie Nielsen kalder tallene er en mavepuster til opsvinget.

- Når detailsalget falder så markant og vi samtidig ser en forbrugertillid, som har været svagt faldende i et par måneder, så er det desværre et tegn på, at forbrugstørken i Danmark ikke er ovre, siger hun i en udtalelse.

Såvel detailomsætningen som forbrugertilliden er nøgletal, som giver et billede af hvordan det går med privatforbruget, som er vigtigt for dansk økonomi. Danskernes kollektive forbrug udgør knap halvdelen af det samlede BNP, og derfor betyder det rigtig meget for vækst og hjemlige arbejdspladser, når vi eksempelvis køber en ekstra bluse i en butik.

- Vi har i flere år ventet på, at den høje forbrugertillid reelt blev vekslet til et betydeligt højere privatforbrug. Forbrugernes optimisme er jo først samfundsøkonomisk gavnlig, hvis danskerne reelt bruger flere penge. Men med dagens tal in mente, ser det ikke godt ud for privatforbruget og dermed for den samlede vækst i dansk økonomi, siger Mira Lie Nielsen.

Detailomsætningen indeholder salget i danske butikker og en del af salget online og udgør knap 20 procent af det samlede privatforbrug.

LÆS OGSÅ: Faldende detailsalg bekymrer Dansk Erhverv



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD